rozšířené vyhledávání
Facebook Mapa webu
Obec Hrušovany
Obec Hrušovany

Kontakt:

​​​​Obecní úřad Hrušovany, Hrušovany 15
431 43 Hrušovany u Chomutova

​​​​+420 474 692 310

​​ou.hrusovany@volny.cz

​​ID: p2zbdy3

Školní vzdělávací program

 

ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ S NÁZVEM:

 

„ROK NA VSI“ 

 

 

 

NÁZEV ŠKOLY: Mateřská škola Hrušovany 15

 

SÍDLO ŠKOLY: Hrušovany č.p.15, 431 43 Hrušovany

KONTAKT: 602 279 569

 

ZŘIZOVATEL ŠKOLY: Obec Hrušovany

STATUTÁRNÍ ZÁSTUPCE: Jana Hrušíková, ředitelka školy

 

 

 

 

 

 

Č.J.:14/25

 

Platnost dokumentu: 29.8. 2025 – 29.8. 2028

 

Účinnost dokumentu: 1.9. 2025

 

 

 

 

 

 

 

 

OBSAH :

 

1. Charakteristika školy

2. Pedagogický tým školy

3. Podmínky vzdělávání

4. Charakteristika vzdělávacího obsahu

5. Vzdělávací obsah

6. Plán autoevaluace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

 

Mateřská škola v Hrušovanech se nachází uprostřed obce a je jedinou školou v obci. Od r. 2003 získala právní subjektivitu jako příspěvková organizace, kterou zřídila obec Hrušovany. Je to jednotřídní venkovská škola.

Využívá prostory v budově Obecního úřadu, kde se nachází také pošta a zabírá celé 1.poschodí budovy a část přízemí, kde je umístěna šatna dětí, šatna zaměstnanců, úklidová komora a kancelář školy.

Rozlehlá zahrada školy slouží potřebám dětí a pedagogů při plnění vzdělávacího programu i při volných činnostech.

Obec Hrušovany stojí na samém okraji okresu Chomutov a její součástí jsou další obce –Lažany a Vysočany. Našich služeb využívají také rodiče z jiných obcí ( Hořetice, Velemyšleves apod.). Mateřská škola se podílí na životě obce, spolupracuje se zřizovatelem, rodiči, občany obce a dalšími partnery.

Kapacita mateřské školy je stanovena dle hygienických a prostorových požadavků na 25 dětí předškolního věku. Má 1 třídu.

Součástí školy je školní jídelna.

Na budovu přímo navazuje krásná a prostorná zahrada školy se vzrostlými stromy, herními prvky a krytým pískovištěm. V nabídce máme standartní i rozšířenou nabídku činností pro děti (plavání, logopedii, exkurze, výlety, akce pro rodiče apod.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. PEDAGOGICKÝ TÝM ŠKOLY

 

ŘEDITELKA ŠKOLY:

  • Je kvalifikovaná a má dlouholeté zkušenosti v oboru předškolního vzdělávání
  • Spolupracuje se zřizovatelem a projednává s ním zásadní a důležité oblasti pro rozvoj školy a její financování
  • Motivuje pedagogické pracovníky k dalšímu vzdělávání v oblasti předškolního vzdělávání a předávání poznatků na pedagogických radách
  • Podporu je růst také provozních zaměstnanců pro zajištění hladkého a bezproblémového chodu školy
  • Vytváří dobré podmínky pro komunikaci s rodiči a jejich zapojení do života ve škole
  • Pečuje o příznivé prostředí a zlepšování pracovních podmínek všech zaměstnanců

 

UČITEL:

  • Je laskavým průvodce dětí ve vzdělávání
  • Respektuje potřeby, možnosti a pocity každého dítěte
  • Zajišťuje pozitivní klima ve třídě
  • Zapojuje děti do plánování vzdělávacích témat a do rozhodování o věcech, které se jich dotýkají
  • Využívá vzdělávací strategie uvedené ve Vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání
  • Spolupracuje s asistentem pedagoga tak, aby byla zajištěna individuální podpora dětí a jejich tempo při činnostech
  • Zodpovídá za plnění naplánovaných činností ve třídě a jejich vyhodnocování
  • Sleduje, zaznamenává a vyhodnocuje pokroky dětí v jejich rozvoji a podle toho plánuje jejich další aktivity a nabídku činností
  • Komunikuje se zákonnými zástupci dětí tak, aby byla podpořena jejich výchova a přechod do základního vzdělávání
  • Účastní se dalšího vzdělávání pro pedagogické pracovníky

 

ASISTENT PEDAGOGA :

  • Spolupracuje s učitelem na třídě a na základě jeho pokynů
  • Podílí se na vytváření příznivého klimatu školy
  • Uplatňuje respektující a laskavý přístup k dětem
  • Je pro děti vzorem v chování
  • Podílí se na společném plánování činností, jejich naplňování a hodnocení
  • Vyhodnocuje svou práci a vzdělává se ve svém oboru na základě zpětné vazby

 

 

 

 

3. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ

 

PSYCHOSOCIÁLNÍ

Při přijetí dítěte do mateřské školy je domlouván jeho postupný adaptační režim dle potřeby dítěte. Kolektiv zaměstnanců se snaží vycházet vstříc dětským přáním a citlivě přistupovat k jednotlivcům. Ze strany dětí je vůči ostatním jednotlivcům usměrňováno podceňování, náznaky zesměšňování či dokonce šikany. Pro zaměstnance je takové chování zcela nepřípustné. Děti jsou vedeny k toleranci, vzájemné pomoci a ohleduplnosti.     

Vzdělávání vychází ze života dítěte a jeho okolí, respektuje jeho rozumové možnosti, potřeby a životní tempo. Učitelky poskytují dětem možnost výběru činností, potřebu relaxace a odpočinku během dne, domlouvají s rodiči možnost osobního předmětu v MŠ

 

SPOLUPRÁCE ŠKOLY S RODINOU

Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu, spolupracuje s rodiči, na požádání jim pomáhá ve výchově dětí a zajišťuje společné akce. Rodiče mají možnost účastnit se dění v MŠ, navrhovat další spolupráci, vzdělávací témata a společné akce. Do mateřské školy mohou po domluvě s pedagogickými pracovníky vstupovat v průběhu celého dne a účastnit se tak činností s dětmi. Vzájemné vztahy mezi rodiči a zaměstnanci školy jsou na dobré úrovni, k rodičům se snažíme být maximálně vstřícní.

Rodiče dostávají informace o průběhu vzdělávání dětí a 2-3 x ročně jsou zváni na třídní schůzky. Výsledky vzdělávání dostávají zpracované v programu iSophi prostřednictvím tkz. Reportu a to buď emailovou poštou nebo osobně. Pokud dítě potřebuje větší podporu, zveme rodiče na osobní schůzku a doporučíme případnou pomoc poradenského zařízení nebo odborníka.

Pedagogové pracují s informacemi o dětech a rodině důvěrně, citlivě a bez vyžádání neposkytují žádné rady o výchově.

Již několik let spolupracujeme s rodiči dětí, které ještě do mateřské školy nenastoupily. Pořádáme pro ně adaptační odpoledne, kdy mohou s dětmi navštívit naši školu a poznat zdejší prostředí a personál ještě před nástupem do MŠ. Získáváme potřebné informace o rodinném zázemí a o dítěti.

 

 

ORGANIZACE

Organizace je zajištěna především denním režimem, který není striktně časově dodržován, ale jeho volné uspořádání umožňuje reagovat na aktuální potřeby a neplánované změny během dne.

Organizace vzdělávání umožňuje adaptaci dětí na prostředí mateřské školy podle jejich potřeb, dostatečné pohybové vyžití, spontánní i řízené činnosti, pořádání akcí pro děti, rodiče i veřejnost, hygienické zázemí, odpočinek a především hry dětí. Děti mají možnost ponechat si své stavby a vytvořené prostory pro hry rozestavěné v prostoru k dalšímu využití. Snažíme se často plánovat organizaci vzdělávání venku. Často zařazujeme pohybové aktivity a prvky jógy.

Všechny aktivity se střídají a umožňují zapojení do kolektivu i samostatné projevování či práci v malých skupinkách. Děti mají právo na aktivní vyžití i na „pouhé“ pozorování ostatních. Škola je k tomu přizpůsobena vybavením, průběžně doplňována materiálem, pomůckami a nábytkem, přičemž dodržuje stanovenou kapacitu počtu dětí.

Děti jsou každý den na školní zahradě v dopoledních hodinách a pokud je příznivé počasí, tak plánujeme venkovní činnosti a hry také odpoledne. Využíváme také vybavení v obci – hřiště, park, vycházky po okolí.  

 

 

ŽIVOTOSPRÁVA

Součástí školy je školní jídelna, ve které se dětem připravují veškeré pokrmy.  

Zařízení školní kuchyně prošlo v tomto roce rekonstrukcí a výměnou vybavení nerezovým nábytkem a novou technologií v podobě konvektomatu.   

Dětem je poskytována plnohodnotná, zdravá a vyvážená strava, mají stále k dispozici vodu a čaj, popř. mošt nebo sirup. Učitelka nabízí dětem pitný režim pravidelně během dne. Podporuje děti ve výběru a množství vybrané stravy, rozvíjí samostatnost dětí při stolování a vede děti ke slušnému stolování.

Režim dne umožňuje pružně reagovat na aktuální potřeby, plánované i nahodilé situace a věkové možnosti dětí. Řízené i spontánní činnosti se konají v MŠ, na zahradě školy i mimo. Doba jednotlivých činností je uzpůsobena potřebám dětí i momentální situaci. To platí také pro odpočinek a spánek na lůžku, kdy respektujeme individuální potřebu dítěte a doplňujeme vhodnými klidovými aktivitami.

Pohybové aktivity realizujeme každý den, střídáme je s klidnějšími a relaxačními činnostmi. Pro spontánní pohyb využíváme zejména zahradu školy. Ta je pro děti vybavena tak, aby si v ní každé dítě našlo svou oblíbenou pohybovou aktivitu.

 

 

VĚCNÉ PODMÍNKY

Kapacita mateřské školy je stanovena dle hygienických a prostorových požadavků na 25 dětí předškolního věku. Škola má dvě herny, jednu třídu sloužící také jako jídelna, dvě místnosti k odpočinkovým činnostem a spánku.

Vybavení a uspořádání nábytku zatím nenaplňuje zcela naše představy, protože děti nemají samostatný přístup ke všem hračkám a pomůckám. Postupně však tyto podmínky upravujeme tak, aby byly pro děti lépe dostupné. Každý rok je doplňujeme podle zájmů a potřeb dětí, rozšířily jsme nabídku hraček a pomůcek a knih také na školní zahradě. Plánujeme pro děti více venkovních aktivit.

Používání hraček, pomůcek i materiálů má svá pravidla, která vytváříme spolu s dětmi a vedeme je k co možná nejvíce samostatnému úklidu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU

 

Vize školy

 

Mateřská škola v Hrušovanech je venkovská, jednotřídní a podporující rodinnou výchovu.

Naším cílem je udržet do budoucna provoz školy, kvalifikovaný personál a spolehlivé provozní zaměstnance.

Chceme připravovat děti na život v naší společnosti s respektem k jedinečnosti každého z nich. Chceme dát dětem dobrý start k celoživotnímu vzdělávání a budoucímu uplatnění v jejich životě.

Chceme je naučit samostatnosti a rozvoji dovedností v praktickém životě.

Chceme, aby byly zdravé a šťastné.

Rozvoj školy a její zaměření bude zejména v těchto oblastech:

  • enviromentální – citlivé vnímání přírody a prostředí kolem nás
  • zdravý životní styl a pohyb – zapojit se do pohybově zaměřeného projektu nebo programu, pokračovat ve výuce plavání, využívat zejména zahradu školy a hřiště v obci k pohybovým činnostem, vytvořit relaxační a odpočinkové koutky
  • polytechnické dovednosti – dovybavit zahradu školy vhodnými pomůckami, podpořit manipulaci dětí s různým vhodným nářadím a materiálem i ve spolupráci s rodinou
  • jazykové a řečové – zajistit dětem logopedickou péči a dbát na jejich vyjadřovací schopnosti před nástupem do školy

Ve vztahu k dětem:

  • postupná a individuálně nastavená adaptace
  • nenásilná a vstřícná komunikace
  • pochopení a zajištění potřeb dětí
  • rozvoj maximální samostatnosti
  • možnost rozhodnout se a vybrat si z pestré nabídky činností, aktivit, stravování a odpočinku

Ve vztahu k rodičům:

  • respektovat jejich potřeby
  • vycházet vstříc nápadům na vzdělávací téma pro děti
  • zapojit rodiče do aktivit školy – tvořivá odpoledne, ukázky práce s dětmi, besedy pro rodiče, schůzky pro rodiče, náměty na výlety a exkurze s rodiči
  • nabízet rodičům pomoc, pokud o ní požádají  

 

 

 

 

 

 

STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLY

 

Cílem je naplnění vize školy. Vycházíme ze SWOT analýzy, z hodnocení ŠVP, zapojení všech zaměstnanců školy, ze zpětné vazby od rodičů a dětí.

 

OBLAST VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ

 

  • pestrost činností v nabídce aktivit dle mnohočetné inteligence Howarda Gardnera
  • větší prostor pro učení venku a hry zaměřené na ekologii
  • rozšíření pohybových aktivit např. v programu např. Se sokolem do života, Školka v pohybu apod., výuka plavání
  • plánovat vzdělávací činnosti podle zájmu dětí

Stanovení cílů:

  • plánovat a vyhodnocovat nabídku činností podle H.Gardnera
  • plánovat činnosti venku
  • zařadit výuku plavání pohybového programu
  • zařadit do činností plánování s dětmi

Strategie k dosažení cílů:

  • nastudovat a plánovat činnosti podle H.Gardnera
  • domluvit finanční podporu pro výuku plavání se zřizovatelem
  • vybavit zahradu pomůckami pro environmentální činnosti a hry
  • vybavit zahradu pro polytechnické činnosti – nástroje, materiál
  • zařadit plánování s dětmi do TVP

 

OBLAST PERSONÁLNÍ

 

  • kvalifikovaný personál
  • podpora profesního růstu zaměstnanců

Stanovení cílů:

  • nadále udržet kvalifikovaný personál
  • podporovat odbornost a růst pedagogických zaměstnanců dalším vzděláváním
  • podporovat nepedagogické zaměstnance školy dalším růstem – zavádění zdravého stravování v rámci nových předpisů, pokračovat ve významném zlepšení vedení účetnictví vlastním zaměstnancem školy
  • udržet a zajistit pedagoga na dopolední překrývání

Strategie k dosažení cílů:

  • plánovat a nabízet pedagogům odborné semináře, webináře, kurzy
  • nabízet provozním zaměstnanců semináře a kurzy podle aktuální potřeby školy
  • zapojit se do šablon
  • spolupracovat se zřizovatelem v řešení personální podpory

 

 

 

 

 

OBLAST MATERIÁLNÍ A EKONOMICKÁ

 

  • škola je dostatečně vybavena pomůckami
  • je potřeba obměnit vhodný nábytek pro ukládání pomůcek a materiálu
  • šatna dětí potřebuje rekonstrukci a výměnu již zastaralého nábytku
  • v prostorách pro hry, odpočinek a stravování dětí využíváme ionizátor k čištění vzduch a prevenci proti respiračním nemocem
  • kuchyň je nově zrekonstruovaná, vybavena konvektomatem
  • šatna pro zaměstnance je nově zrekonstruovaná
  •  prostorná zahrada školy je hodně využívána pro pobyt venku, učení dětí a hry, spodní část je vybavena novými prvky
  • Chybí skutečné nářadí pro polytechnické činnosti
  • Chybí pomůcky a vybavení pro environmentální činnosti

Stanovení cílů:

  • Postupně obměňovat nevhodný nábytek v hernách
  • Rekonstruovat šatnu dětí
  • Vytvořit na zahradě kout pro pracovní činnosti a vybavit ho nářadím a náčiním
  •  Doplnit zahradu o prvky a pomůcky pro ekologické aktivity dětí

 

Strategie k dosažení cílů:

  • Vyčlenit finanční prostředky v rozpočtu školy na vybavení zahrady
  • Zjistit možnosti rekonstrukce šatny dětí a zajistit finanční prostředky ve spolupráci se zřizovatelem
  • Obměnit nábytek v hernách do pěti let

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. VZDĚLÁVACÍ OBSAH

 

Vzdělávací obsah je realizován prostřednictvím dvou integrovaných bloků:

I. Od podzimu do zimy

II. Od jara do léta

 

 

Charakteristika tematického bloku:

 

I. „Od podzimu do zimy“

Tento tematický blok je zaměřen na období září až únor, kdy děti prochází adaptačním obdobím, poznávají nové prostředí mateřské školy a postupně si osvojují základní pravidla chování a spolupráce v kolektivu. Důraz je kladen na vytváření bezpečného, vstřícného a respektujícího prostředí, rozvoj mezigeneračních vztahů mezi mladšími a staršími dětmi a upevňování základních hygienických a zdravotních návyků. Připomeneme si všechny tradice v tomto období a společně je oslavíme.  Zapojíme se do života v obci tím, že si připravíme pásmo písní a básní na vánoční akce v obci, společně s rodiči a dětmi prožijeme tvořivé odpoledne a budeme si užívat klidné vánoční pohody. Zaměříme se také na výzdobu celé školy i blízkého okolí. Děti se seznámí s neustálými změnami přírodního prostředí a při pobytu venku se budeme zaměřovat na výuku v nezvyklém prostředí. Budeme více podporovat čtenářskou a předmatematickou představivost. Pracovat budeme s moderními technologiemi např. Tablety a jiná elektronická zařízení. Zaměříme se také na zdravý životní styl a bezpečné chování v zimním období. Na závěr bloku uspořádáme karnevalové odpoledne plné her, písní a pohádek. Spolu s dětmi si připomeneme, co je dobro a co zlo, budeme rozvíjet sebevyjadřování dětí, jejich pocitů, fantazie a představivosti. 

🔍 Klíčová zaměření bloku:

Adaptace a seznámení s prostředím MŠ a obcí

Stanovení pravidel a nácvik sociálních dovedností

Pozorování proměn přírody a počasí v průběhu ročních období

Prohlubování vztahu k tradicím – Dušičky, sv. Martin, Mikuláš, Vánoce

Vánoční tvoření, příprava vystoupení pro komunitu a společné akce s rodiči

Podpora psychické pohody, posilování imunity a otužování při pobytu venku

Zdravý životní styl a bezpečné chování na podzim a v zimním období

Digitální kompetence – práce s včelkou Bee Bot, robotem Botzzes a s robotickou myší, práce v programu Smart – algoritmy, prostorová představivost

Karneval jako vyvrcholení bloku – práce s emocemi, rolí a fantazie

 

Cíle vzdělávání:

 

 

VZDĚLÁVACÍ OBLAST

OVU

KLÍČOVÁ KOMPETENCE

DÍTĚ A JEHO TĚLO

Tělo, smysly a biologické potřeby

 

Orientuje se na svém těle, pojmenuje jeho část a zná jejich funkce.

Rozlišuje pomocí všech smyslů.

Naplňuje své biologické potřeby.

 

KK k učení – záměrně se soustředí na činnost a udrží pozornost

 

 

 

Pohyb, hrubá a jemná motorika

 

 

 

Praktický život

 

 

 

 

 

 

Ochrana zdraví

 

Koordinuje pohyby těla, ruky a oka.

Ovládá jemnou motoriku a motoriku mluvidel.

Vyhledává příležitosti k pohybu.

Zvládá sebeobsluhu.

Zvládá jednoduché pracovní úkony s různými materiály, nástroji, nářadím, náčiním a dalšími pomůckami.

Využívá příležitosti k samostatnosti a sebeobslužným činnostem.

Má osvojené základní hygienické návyky.

Rozlišuje, co zdraví prospívá a co mu škodí.

Chová se bezpečně, používá ochranné pomůcky.

 

KK osobnostní a sociální – Projevuje důvěru v sebe sama.

KK komunikativní – Vyjadřuje se různými způsoby.

KK k občanství a udržitelnosti - Přispívá k fungování

společenství v mateřské škole.

KK k učení - Uplatňuje získané poznatky

a zkušenosti v praktických

situacích.

 

 

 

 

 

KK k učení - Uplatňuje získané poznatky

a zkušenosti v praktických

situacích.

 

DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA

Sebepojetí, autonomie, emoce

 

 

 

 

 

 

Myšlenkové operace a procesy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Představivost, fantazie, tvořivost

 

 

 

 

Jazyk a řeč

 

 

 

 

 

 

Předčtenářské dovednosti

 

 

Předmatematické představy

 

 

Odloučí se na určitou dobu od rodičů a je aktivní i bez jejich opory.

Vhodně projevuje emoce vůči sobě, blízkým a cizím osobám.

Navazuje a rozvíjí citové vazby.

Přijímá i vyjadřuje pozitivní ocenění.

Vyhledá společné znaky, shodu, podobu, rozdíly objektů, osob a jevů a odhalí vzájemné souvislosti mezi nimi.

Rozpozná a pojmenuje charakteristické rysy předmětů či jevů a vybere ty, které tyto charakteristiky nemají.

Rozlišuje příčinu a důsledek při hře, ve svém jednání či v příběhu.

Využívá myšlenkovou analýzu a syntézu při hře i při praktických činnostech.

Uplatňuje konstrukční myšlení při sestavování a skládání objektů.

Vyjadřuje své představy různými způsoby, prostředky, technikami i s využitím digitálních technologií.

Využije vhodné příležitosti a materiály pro vyjádření své fantazie.

Správně vyslovuje většinu hlásek, ovládá dech, tempo a intonaci řeči.

Používá slova ve správném tvaru a gramaticky správně formuluje věty.

Zapamatuje si krátké texty a dokáže je reprodukovat.

Vybere si knihy nebo časopisy podle svého zájmu.

Rozlišuje některé symboly, piktogramy, znaky a rozumí jejich významu a funkci.

Roztřídí, vybere, spáruje a zkombinuje objekty na základě jejich vlastnosti.

Uspořádá objekty podle daných kritérií včetně času.

 

 

KK osobnostní a sociální - Rozlišuje vhodné a nevhodné

chování. Chová se v souladu se

základními společenskými

pravidly.

 

 

 

KK digitální - Využívá digitální technologie

k badatelským činnostem

a poznávání světa kolem sebe.

 

KK k řešení problémů -Vnímá chybu jako přirozenou

součást řešení problému.

 

KK k občanství a udržitelnosti -Přijímá zodpovědnost za svá

rozhodnutí.

 

KK k učení - Projevuje přirozený zájem

o učení a svět, který ho

obklopuje.

 

KK digitální - Využívá digitální technologie

k badatelským činnostem

a poznávání světa kolem sebe.

 

KK kulturní - Zapojuje se do tvůrčích činností.

 

KK komunikační - Vyjadřuje se různými způsoby.

 

Prezentuje své zkušenosti,

zájmy, výsledky své práce či

práce skupiny.

 

KK k podnikavosti a pracovní - Domlouvá se a spolupracuje

s ostatními dětmi.

Podílí se na spolupráci ve

skupině.

Efektivně přispívá k úspěšné

týmové spolupráci.

Spolupodílí se na společných

rozhodnutích.

DÍTĚ, TEN DRUHÝ A SPOLEČNOST

Adaptace v novém prostředí a socializace ve společnosti

 

 

 

 

Základy etikety a morální hodnoty

 

 

 

 

 

 

Svět lidí a kultury

 

 

 

 

 

Základy estetického a kulturního vnímání a vyjadřování

 

 

Začlení se do skupiny.

Přijímá různé sociální role.

Ovlivňuje směřování společné činnosti.

Navazuje a udržuje dětská přátelství.

Chová se zdvořile v kontaktu s dospělými a dětmi.

Zachází šetrně s hračkami, pomůckami, věcmi a vnímá jejich hodnotu.

Spolupodílí se na tvorbě pravidel vzájemného soužití.

Dodržuje pravidla her a jiných činností, požaduje dodržování dohodnutých pravidel i od druhých.

Spolupodílí se na udržování regionálních tradic.

Sděluje informace s ohledem na soukromí a bezpečí svoje i blízkých osob v osobním kontaktu.

 

Vyjadřuje se prostřednictvím vokálních, instrumentálních a hudebně pohybových činností.

Tvoří z rozmanitých materiálů a přírodnin.

Používá reálné nástroje, předměty a nářadí při rukodělných činnostech.

KK osobnostní a sociální - Žádá o pomoc vrstevníky či

dospělého.

Vyjadřuje svůj názor

 

 

 

Chová se empaticky a projevuje

ohleduplnost k druhým.

KK k občanství a udržitelnosti - Přispívá k fungování

společenství v mateřské škole.

 

 

 

 

 

 

 

KK kulturní - Má povědomí o kultuře a umění

a o kulturním dění ve svém

okolí.

Zapojuje se do tvůrčích činností.

 

 

 

KK k podnikavosti a pracovní - Navrhuje,co potřebuje

k realizaci vlastních činností.

Promýšlí potřebné zdroje pro

aktivity, které přispívají k rozvoji

jeho samotného či blízkého

okolí.

Získává zdroje pro aktivity,

které přispívají k rozvoji jeho

samotného či blízkého okolí.

Dokáže měnit cesty k dosažení

cíle.

 

DÍTĚ A SVĚT

Poznávání světa a přírody

 

 

 

 

 

 

Životní prostředí a jeho ochrana

 

 

 

 

 

 

Bezpečné chování

 

Orientuje se v blízkém prostředí – doma, v MŠ, v okolí MŠ a v obci.

Pojmenuje a rozlišuje některé objekty ze živé a neživé přírody a zapamatuje si jejich názvy.

Porovná charakteristiky a vlastnosti objektů z přírody.

Rozpozná a pojmenuje některé jevy a děje na Zemi.

Orientuje se v dění a změnách v přírodě a ve svém okolí a přizpůsobuje se jim.

Udržuje pořádek v blízkém prostředí.

Jedná s ohledem na ochranu životního prostředí.

Zná způsoby ochrany při některých nebezpečných situacích, v kontaktu se zvířaty, rostlinami a v rizikových situacích způsobených různými přírodními podmínkami.

 

 

KK k učení - Projevuje přirozený zájem

o učení a svět, který ho

obklopuje

 

KK k občanství a udržitelnosti - Vyjadřuje pozitivní vztah k živé

přírodě ve svém okolí.

 

Chová se v souladu

s myšlenkami, které směřují

k udržitelnému rozvoji.

Přijímá zodpovědnost za svá

rozhodnutí.

 

 

 

 

 

KK k řešení problémů - Řeší jednoduché problémové

situace na základě předchozí

zkušenosti

 

 

 

 

 

Charakteristika tematického bloku:

II. „Od jara do léta“

Tematický blok „Od jara do léta“ navazuje na předchozí období a přináší dětem prostor pro intenzivní vnímání změn v přírodě. Zapojíme se do ekologických her a činností, seznámíme se s domácími zvířaty, tradičními svátky jara, s dopravními prostředky a bezpečným chováním v dopravním provozu, nadále budeme vést děti k prohlubování vztahů k rodině i k sobě navzájem, poznávání okolního světa a zároveň podporu pohybového, jazykového i sociálního rozvoje. V tomto období se zaměříme na aktivní učení v přírodě, ochranu životního prostředí, citový rozvoj, a zapojíme se do slavností a setkání s rodiči a obcí.  Ve škole uspořádáme výstavu knih, tvořivé odpoledne pro děti a rodiče, oslavíme den matek.  Při pozorování počasí děti získají poznatky o přírodě a jejich změn. Budeme se věnovat našemu tělu a zahájíme plavecký kurz. Na konci školního roku a začátku léta oslavíme Den dětí a ukončíme plavecký kurz. Letní počasí nám poskytne příležitosti k výletům do přírody, ke hrám v písku a s vodou.  Školní zahradu využijeme k objevování a zkoumání všeho živého i neživého. Rozloučíme se s dětmi, které půjdou po prázdninách do školy. O prázdninách si budeme vyprávět, kdo kam pojede. Zdokonalíme se v pohybových dovednostech a v kooperativních hrách. Budeme podporovat mluvní projev dětí a vzájemně si pomáhat. Dále budeme prohlubovat digitální kompetence.

 

🌱 Klíčová zaměření bloku:

Pozorování jarních a letních proměn v přírodě – barvy, tvary, materiály

Ekologické aktivity – třídění odpadu, ochrana přírody, péče o okolí

Zahájení plaveckého kurzu v Plavecké škole Bublina.

Poznávání všeho živého i neživého v prostředí MŠ, obce a okolí (zahrada, park, pole, rybník)

Seznámení s domácími zvířaty a životem na venkově

Svátky jara – velikonoční tvoření, Den matek, Den dětí

Dopravní výchova – bezpečné chování, dopravní prostředky

Poznávání vlastního těla, zdravý pohyb, zahájení a ukončení plaveckého kurzu

Výletování, hry v písku a s vodou, letní otužování

Poznávání jiných kultur – rozhovory, knihy, tematické dny

Posílení samostatnosti, sebekontroly a spolupráce

Rozloučení s předškoláky, reflexe prožitků a plánování prázdnin

 

👪 Spolupráce s rodiči a obcí:

Tvořivá odpoledne pro děti a rodiče – společné aktivity, rozvoj vztahů

Výstava výtvarných prací dětí v prostorách MŠ

Výstava oblíbených knih dětí z domova

Oslavy Dne matek a Dne dětí

Odpoledne otevřených dveří – prezentace aktivit, prohlídka prostor, seznámení s programem

Spolupráce s obcí – zapojení do komunitních akcí Vítání občánků a Oslava jubilantů

Cíle vzdělávání:

VZDĚLÁVACÍ OBLAST

OVU – OČEKÁVANÉ VÝSLEDKY UČENÍ

KLÍČOVÁ KOMPETENCE

DÍTĚ A JEHO TĚLO

Tělo, smysly a biologické potřeby

 

 

 

 

 

Pohyb, hrubá a jemná motorika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praktický život

 

 

Fyzická zdatnost

 

 

 

 

Ochrana zdraví

 

 

DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA

Sebepojetí, autonomie a emoce

 

 

Myšlenkové operace a procesy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Představivost, fantazie a tvořivost

 

 

 

 

Jazyk a řeč

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Předčtenářské dovednosti

 

 

 

 

 

 

 

Předmatematické dovednosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DÍTĚ, TEN DRUHÝ A SPOLEČNOST

Adaptace v novém prostředí a socializace ve společnosti

 

 

Základy etikety a morální hodnoty

 

 

 

 

 

Svět lidí a kultury

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Základy estetického a kulturního vnímání a vyjadřování

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DÍTĚ A SVĚT

Poznávání světa a přírody

 

 

 

 

 

Životní prostředí a jeho ochrana

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bezpečné chování

 

 

 

 

Zachovává správné držení těla.

Rozlišuje pomocí všech smyslů.

Naplňuje své biologické potřeby.

 

 

 

Zvládá základní pohybové dovednosti.

Zvládá běžné způsoby pohybu v různém prostředí a terénu, prokazuje obratnost.

Koordinuje pohyby těla, ruky a oka.

Ovládá jemnou motoriku a motoriku mluvidel.

Zvládá základy grafomotoriky.

Sladí pohyb s rytmem, zpěvem a hudbou.

Vykonává jednoduchý pohyb podle vzoru a provede ho podle pokynu.

Vyhledává příležitosti k pohybu.

 

Zvládá jednoduché pracovní úkony s různými materiály, nástroji, nářadím, náčiním a dalšími pomůckami.

Prokazuje vytrvalost, sílu a odolnost.

Překovává fyzické překážky.

 

 

Chová se bezpečně, používá ochranné pomůcky.

 

 

Orientuje se v základních emocích a pocitech.

Přijímá i vyjadřuje pozitivní ocenění.

Vyrovná se s neúspěchem.

 

Určí a využije při činnostech pravidelnosti, rytmus a zákonitosti, včetně symetrie.

Rozpozná, které situace mohou a které nemohou nastat.

Rozlišuje příčinu a důsledek při hře, ve svém jednání či v příběhu.

Pracuje s jednou i více podmínkami zadání.

Využívá myšlenkovou analýzu a syntézu při hře i v praktických činnostech.

Využívá analogii a jednoduchou strategii při hře.

Ověří správnost řešení.

 

Vyjadřuje své představy různými způsoby, prostředky, technikami s využitím digitálních technologií.

Využije vhodné příležitosti a materiály pro vyjádření své fantazie.

Správně vyslovuje většinu hlásek, ovládá dech, tempo a intonaci řeči.

Pozná a pojmenuje osoby, zvířata a jevy, kterými je obklopeno.

Používá slova ve správném tvaru a gramaticky správně formuluje věty.

Sluchově rozlišuje různé zvuky, pozná první hlásku ve slově.

Rozpozná rým, rytmizuje.

Vypráví jednoduchý děj.

Postupuje podle slovních i obrazových instrukcí.

Formuluje instrukce a předá je ostatním.

Rozliší český jazyk od jiných jazyků.

Rozumí předčítanému textu, vyprávění a soustředěně sleduje děj.

Analyzuje děj, hodnotí ho, vyjadřuje se k jednání postav.

Předvídá a usuzuje děj z obrázku i textu, vymyslí alternativní konec příběhu.

Reflektuje čtenářský zážitek a sdílí ho s ostatními.

 

Určí postupným načítáním po jedné počet konkrétních předmětů od 1 do 6 bez ohledu na jejich rozmístění.

Porovná kvantitu na základě manipulace, zaznamená ji graficky pomocí čárek a obdobných symbolů.

Určí charakteristické vlastnosti geometrických objektů v reálném prostředí, rozliší rovinné a prostorové útvary.

Orientuje se v prostoru a rovině, rozliší a pojmenuje prostorové vztahy.

Sestavuje prostorové objekty podle předlohy.

Určí míru objektů a porovná je pomocí poměřování.

 

Poradí si v nové situaci.

Přijímá různé sociální role.

Ovlivňuje směřování společné činnosti.

 

Chová se zdvořile v kontaktu s dospělými a dětmi.

Dodržuje pravidla her a jiných činností, požaduje dodržování dohodnutých pravidel od druhých.

Přijímá kompromisy, řeší konflikty dohodou.

 

Pojmenuje místo a zemi, ve které žije.

Spolupodílí se na udržování regionálních tradic.

Přijímá rozmanitost lidí a vnímá ji jako přirozenou.

Identifikuje rizika, chová se obezřetně při setkání s neznámými dětmi a dospělými.

 Sděluje informace s ohledem na soukromí a bezpečí svoje i blízkých osob v osobním kontaktu.

 

Vyjadřuje se prostřednictvím vokálních, instrumentálních a hudebně pohybových činností.

Vyjadřuje se pomocí dramatizace, přijímá různé role při dramatických činnostech.

Zachytí autenticky své představy i prožitky různými výtvarnými prostředky a technikami.

Tvoří z rozmanitých materiálů a přírodnin.

Používá reálné nástroje, předměty a nářadí při rukodělných činnostech.

 

Porovná charakteristiky a vlastnosti objektů z přírody.

Rozpozná a pojmenuje některé jevy a děje na Zemi.

Rozlišuje mezi světem přírody a techniky a vysvětlí jejich význam pro člověka a život na Zemi.

 

Orientuje se v dění a změnách v přírodě a ve svém okolí a přizpůsobuje se jim.

Udržuje pořádek v blízkém prostředí.

Jedná s ohledem na ochranu životního prostředí.

Rozpozná udržitelné přístupy v běžných životních situacích a umí je uplatnit.

Spolupodílí se na péči o rostliny a živočichy.

Respektuje různé formy života.

Reaguje na bezpečnostní pokyny dospělých v rizikových situacích.

Rozezná některá nebezpečí a ví, jak se jim vyhnout.

Jedná bezpečně na komunikacích, v dopravních prostředcích a při jejich používání.

Zná způsoby ochrany při některých nebezpečných situacích, v kontaktu se zvířaty, rostlinami i v rizikových situacích způsobených různými přírodními podmínkami.

KK osobnostní a sociální – projevuje důvěru v sebe sama, chová se v souladu se základními společenskými pravidly

KK k řešení problémů – pozoruje, zkoumá, experimentuje, objevuje

 

KK k učení – záměrně se soustředí na činnosti a udrží pozornost

Uplatňuje získané poznatky a zkušenosti v praktických situacích.

 

KK komunikační – klade otázky a hledá na ně odpovědi

KK k učení - záměrně se soustředí na činnosti a udrží pozornost

KK kulturní – zapojuje se do tvůrčích činností

 

 

 

KK k učení - uplatňuje získané poznatky a zkušenosti v praktických situacích. Pojmenuje vlastní silné stránky.

 

KK k řešení problémů – vymýšlí a zkouší různá řešení problémů a situací

Řeší jednoduché problémové situace na základě předchozích zkušeností.

KK k podnikavosti a pracovní – organizuje a realizuje svoje činnosti.

 

KK osobnostní a sociální – odmítá nevhodné a jemu nepříjemné chování i komunikaci.

Žádá o pomoc vrstevníky či dospělého.

KK k podnikavosti a pracovní – navrhuje, co potřebuje k realizaci vlastních činností.

KK komunikační – naslouchá druhému a dodržuje domluvená pravidla komunikace.

KK k řešení problémů – vnímá chybu jako přirozenou součást řešení problému.

Volí adekvátní řešení vedoucí k cíli.

KK k učení – při učení využívá strategie pokusu a omylu.

KK k podnikavosti – přichází s vlastními nápady.

KK k řešení problémů – tvořivě pracuje s informacemi.

KK k podnikavosti a pracovní – spolupodílí se na společném rozhodnutí

KK k občanství a udržitelnosti – respektuje dohodnutá pravidla a práva druhých

 

 

 

KK komunikační – vyjadřuje se různými způsoby

KK k učení – projevuje přirozený zájem o učení a svět, který ho obklopuje

KK komunikační -  klade otázky a hledá na ně odpovědi, využívá informační zdroje se kterými se běžně setkává, prezentuje své zkušenosti, zájmy, výsledky své práce či práce skupiny

 

KK kulturní – má povědomí o kultuře a umění a o kulturním dění ve svém okolí

KK komunikační – naslouchá druhému a dodržuje dohodnutá pravidla, využívá informační zdroje, se kterými se běžně setkává

KK k učení – záměrně se soustředí na činnosti a udrží pozornost

 

Projevuje přirozený zájem o učení a svět, který ho obklopuje

 

 

 

KK digitální – uplatňuje informatické myšlení

 

KK k učení – při učení využívá strategie pokusu a omylu

 

 

 

 

 

KK digitální – uplatňuje informatické myšlení, pracuje s algoritmy

KK k učení – uplatňuje získané poznatky a zkušenosti v praktických situacích

 

 

KK osobnostní a sociální – projevuje důvěru v sebe sama, rozlišuje vhodné a nevhodné chování

KK komunikační – vyjadřuje se různými způsoby

KK osobnostní a sociální – rozlišuje vhodné a nevhodné chování, chová se empaticky a projevuje ohleduplnost k druhým

 

 

 

KK k občanství a udržitelnosti – vyjadřuje pozitivní vztah k živé přírodě ve svém okolí,

KK k podnikavosti a pracovní -oceňuje práci a úsilí druhých

 

KK k občanství a udržitelnosti -

Identifikuje nespravedlnost a učí se na ni reagovat

 

 

 

 

 

 

KK kulturní – reaguje autenticky na umělecké a kulturní podněty

 

 

 

 

 

KK k podnikavosti a pracovní – ke změnám přistupuje jako k příležitosti

 

 

 

KK k občanství a udržitelnosti – chová se v souladu s myšlenkami, které směřují k udržitelnému rozvoji

 

KK k podnikavosti a pracovní – dokáže měnit cesty s dosažení cíle

 

KK k občanství a udržitelnosti – přispívá k fungování společenství v MŠ

KK komunikační – klade otázky a hledá na ně odpovědi

KK k řešení problémů – tvořivě pracuje s informacemi

KK k občanství a udržitelnosti – vyjadřuje pozitivní vztah k živé přírodě ve svém okolí

 

KK digitální – využívá digitální technologie k badatelským činnostem

 

KK digitální – rozlišuje přínosy a rizika digitálních technologií

KK k učení – uplatňuje získané poznatky a zkušenosti v praktických situacích

 

 

KK k řešení problémů – čerpá informace z různých autentických, tištěných a digitálních zdrojů

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. PLÁN AUTOEVALUACE

Cíl autoevaluace:

Naplnit vizi školy ve všech oblastech, které jsme si stanovili.

 

Oblasti a kritéria autoevaluace:

A. Podmínky vzdělávání – kvalita a efektivita materiálních podmínek, naplněnost školy, dobré klima školy – vztahy mezi dětmi, vztahy na pracovišti, spolupráce s rodinou

B. Průběh vzdělávání – adaptace, organizace činností, spolupráce pedagogů a TVP, vzdělávací nabídka a naplňování cílů vzdělávání

C. Výsledky vzdělávání – pedagogická diagnostika a její zaznamenávání pro další plánování činností s dětmi, dosahování

 

 

 

OBLAST

Metody a nástroje

Termíny a frekvence

Odpovědnost učitelů

A. Podmínky vzdělávání

 

 

Psychosociální – zajištění potřeb dětí

Spolupráce s rodinou

Organizace

Životospráva

Věcné podmínky

 

 

Dotazník – pro rodiče

Rozhovor s rodiči

Výsledky z kontrol – ČŠI, hygiena apod.

Projednání na pedagogické radě a provozní poradě

Zpětná vazba od zřizovatele

 

 

 

 

 

 

1x ročně, červen

 

 

 

všichni

B. Průběh vzdělávání

 

Adaptace na MŠ

 

 

Vzdělávací nabídka

V TVP

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Průběh vzdělávání

  • metody a formy práce,

 

 

Spolupráce s rodinou,

Adaptační program MŠ

 

  • Plánování s dětmi – zájmy dětí
  • Aktuální nabídka témat
  • Plánování nabídky činností s respektem na potřeby dětí a typy inteligence

 

  • Vyhodnocení tématu v IB a jeho průběhu

( sebereflexe )

 

 

  • Individualizované vzdělávání
  • Hospitace a jejich rozbor

 

 

 

 

1x ročně

 

 

1x měsíčně

 

 

Dle potřeby

 

 

Průběžně a vždy po ukončení tematického bloku

 

 

 

Po ukončení tématu – sebehodnocení uč.

 

 

 

 

 

 

Průběžně dle potřeby

 

 

 

 

 

Hessová

 

 

učitelky

 

 

učitelky

 

 

 

 

 

 

 

učitelky

 

 

 

 

 

 

učitelky

Výsledky vzdělávání

Pokroky dětí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plnění PLPP

  • Pedagogické portfolio
  • iSophi diagnostika a její funkčnost
  •  pozorování dítěte v běžných situacích

 

 

 

 

 

 

Dle ind. potřeb dítěte

Průběžně, systematicky

 

2x ročně

 

 

Průběžně po celý rok

 

 

 

 

 

 

Do 3 měsíců od začátku realizace

učitelky

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

učitelky

Hodnocení školního roku

  • Dotazník pro zaměstnance
  • Provozní porady

 

1x ročně

 

ředitelka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mateřská škola

Svátek

Svátek má Mahulena

Fotogalerie

Náhodná fotogalerie

Fotogalerie na rajce.net

Fotogalerie na rajce.net

Kalendář akcí

Listopad2025
Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Geoportál GEPRO

Mapa GePro

Interaktivní mapa

Interaktivní mapa

FK ČECHIE HRUŠOVANY

http://fkcechiehrusovany.wgz.cz/

 

Přihlášení k odběru zpráv

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím SMS a e-mailů