Hrušovany 15, 431 43 Hrušovany u Chomutova
Tel./fax: +420 474 692 310
E-mail: ou.hrusovany@volny.cz
Obecní úřad Hrušovany, Hrušovany 15
431 43 Hrušovany u Chomutova
+420 474 692 310
ID: p2zbdy3
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ S NÁZVEM:
„ROK NA VSI“
NÁZEV ŠKOLY: Mateřská škola Hrušovany 15
SÍDLO ŠKOLY: Hrušovany č.p.15, 431 43 Hrušovany
KONTAKT: 602 279 569
ZŘIZOVATEL ŠKOLY: Obec Hrušovany
STATUTÁRNÍ ZÁSTUPCE: Jana Hrušíková, ředitelka školy
Č.J.:14/25
Platnost dokumentu: 29.8. 2025 – 29.8. 2028
Účinnost dokumentu: 1.9. 2025
OBSAH :
1. Charakteristika školy
2. Pedagogický tým školy
3. Podmínky vzdělávání
4. Charakteristika vzdělávacího obsahu
5. Vzdělávací obsah
6. Plán autoevaluace
1. CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
Mateřská škola v Hrušovanech se nachází uprostřed obce a je jedinou školou v obci. Od r. 2003 získala právní subjektivitu jako příspěvková organizace, kterou zřídila obec Hrušovany. Je to jednotřídní venkovská škola.
Využívá prostory v budově Obecního úřadu, kde se nachází také pošta a zabírá celé 1.poschodí budovy a část přízemí, kde je umístěna šatna dětí, šatna zaměstnanců, úklidová komora a kancelář školy.
Rozlehlá zahrada školy slouží potřebám dětí a pedagogů při plnění vzdělávacího programu i při volných činnostech.
Obec Hrušovany stojí na samém okraji okresu Chomutov a její součástí jsou další obce –Lažany a Vysočany. Našich služeb využívají také rodiče z jiných obcí ( Hořetice, Velemyšleves apod.). Mateřská škola se podílí na životě obce, spolupracuje se zřizovatelem, rodiči, občany obce a dalšími partnery.
Kapacita mateřské školy je stanovena dle hygienických a prostorových požadavků na 25 dětí předškolního věku. Má 1 třídu.
Součástí školy je školní jídelna.
Na budovu přímo navazuje krásná a prostorná zahrada školy se vzrostlými stromy, herními prvky a krytým pískovištěm. V nabídce máme standartní i rozšířenou nabídku činností pro děti (plavání, logopedii, exkurze, výlety, akce pro rodiče apod.)
2. PEDAGOGICKÝ TÝM ŠKOLY
ŘEDITELKA ŠKOLY:
UČITEL:
ASISTENT PEDAGOGA :
3. PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ
PSYCHOSOCIÁLNÍ
Při přijetí dítěte do mateřské školy je domlouván jeho postupný adaptační režim dle potřeby dítěte. Kolektiv zaměstnanců se snaží vycházet vstříc dětským přáním a citlivě přistupovat k jednotlivcům. Ze strany dětí je vůči ostatním jednotlivcům usměrňováno podceňování, náznaky zesměšňování či dokonce šikany. Pro zaměstnance je takové chování zcela nepřípustné. Děti jsou vedeny k toleranci, vzájemné pomoci a ohleduplnosti.
Vzdělávání vychází ze života dítěte a jeho okolí, respektuje jeho rozumové možnosti, potřeby a životní tempo. Učitelky poskytují dětem možnost výběru činností, potřebu relaxace a odpočinku během dne, domlouvají s rodiči možnost osobního předmětu v MŠ
SPOLUPRÁCE ŠKOLY S RODINOU
Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu, spolupracuje s rodiči, na požádání jim pomáhá ve výchově dětí a zajišťuje společné akce. Rodiče mají možnost účastnit se dění v MŠ, navrhovat další spolupráci, vzdělávací témata a společné akce. Do mateřské školy mohou po domluvě s pedagogickými pracovníky vstupovat v průběhu celého dne a účastnit se tak činností s dětmi. Vzájemné vztahy mezi rodiči a zaměstnanci školy jsou na dobré úrovni, k rodičům se snažíme být maximálně vstřícní.
Rodiče dostávají informace o průběhu vzdělávání dětí a 2-3 x ročně jsou zváni na třídní schůzky. Výsledky vzdělávání dostávají zpracované v programu iSophi prostřednictvím tkz. Reportu a to buď emailovou poštou nebo osobně. Pokud dítě potřebuje větší podporu, zveme rodiče na osobní schůzku a doporučíme případnou pomoc poradenského zařízení nebo odborníka.
Pedagogové pracují s informacemi o dětech a rodině důvěrně, citlivě a bez vyžádání neposkytují žádné rady o výchově.
Již několik let spolupracujeme s rodiči dětí, které ještě do mateřské školy nenastoupily. Pořádáme pro ně adaptační odpoledne, kdy mohou s dětmi navštívit naši školu a poznat zdejší prostředí a personál ještě před nástupem do MŠ. Získáváme potřebné informace o rodinném zázemí a o dítěti.
ORGANIZACE
Organizace je zajištěna především denním režimem, který není striktně časově dodržován, ale jeho volné uspořádání umožňuje reagovat na aktuální potřeby a neplánované změny během dne.
Organizace vzdělávání umožňuje adaptaci dětí na prostředí mateřské školy podle jejich potřeb, dostatečné pohybové vyžití, spontánní i řízené činnosti, pořádání akcí pro děti, rodiče i veřejnost, hygienické zázemí, odpočinek a především hry dětí. Děti mají možnost ponechat si své stavby a vytvořené prostory pro hry rozestavěné v prostoru k dalšímu využití. Snažíme se často plánovat organizaci vzdělávání venku. Často zařazujeme pohybové aktivity a prvky jógy.
Všechny aktivity se střídají a umožňují zapojení do kolektivu i samostatné projevování či práci v malých skupinkách. Děti mají právo na aktivní vyžití i na „pouhé“ pozorování ostatních. Škola je k tomu přizpůsobena vybavením, průběžně doplňována materiálem, pomůckami a nábytkem, přičemž dodržuje stanovenou kapacitu počtu dětí.
Děti jsou každý den na školní zahradě v dopoledních hodinách a pokud je příznivé počasí, tak plánujeme venkovní činnosti a hry také odpoledne. Využíváme také vybavení v obci – hřiště, park, vycházky po okolí.
ŽIVOTOSPRÁVA
Součástí školy je školní jídelna, ve které se dětem připravují veškeré pokrmy.
Zařízení školní kuchyně prošlo v tomto roce rekonstrukcí a výměnou vybavení nerezovým nábytkem a novou technologií v podobě konvektomatu.
Dětem je poskytována plnohodnotná, zdravá a vyvážená strava, mají stále k dispozici vodu a čaj, popř. mošt nebo sirup. Učitelka nabízí dětem pitný režim pravidelně během dne. Podporuje děti ve výběru a množství vybrané stravy, rozvíjí samostatnost dětí při stolování a vede děti ke slušnému stolování.
Režim dne umožňuje pružně reagovat na aktuální potřeby, plánované i nahodilé situace a věkové možnosti dětí. Řízené i spontánní činnosti se konají v MŠ, na zahradě školy i mimo. Doba jednotlivých činností je uzpůsobena potřebám dětí i momentální situaci. To platí také pro odpočinek a spánek na lůžku, kdy respektujeme individuální potřebu dítěte a doplňujeme vhodnými klidovými aktivitami.
Pohybové aktivity realizujeme každý den, střídáme je s klidnějšími a relaxačními činnostmi. Pro spontánní pohyb využíváme zejména zahradu školy. Ta je pro děti vybavena tak, aby si v ní každé dítě našlo svou oblíbenou pohybovou aktivitu.
VĚCNÉ PODMÍNKY
Kapacita mateřské školy je stanovena dle hygienických a prostorových požadavků na 25 dětí předškolního věku. Škola má dvě herny, jednu třídu sloužící také jako jídelna, dvě místnosti k odpočinkovým činnostem a spánku.
Vybavení a uspořádání nábytku zatím nenaplňuje zcela naše představy, protože děti nemají samostatný přístup ke všem hračkám a pomůckám. Postupně však tyto podmínky upravujeme tak, aby byly pro děti lépe dostupné. Každý rok je doplňujeme podle zájmů a potřeb dětí, rozšířily jsme nabídku hraček a pomůcek a knih také na školní zahradě. Plánujeme pro děti více venkovních aktivit.
Používání hraček, pomůcek i materiálů má svá pravidla, která vytváříme spolu s dětmi a vedeme je k co možná nejvíce samostatnému úklidu.
4. CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU
Vize školy
Mateřská škola v Hrušovanech je venkovská, jednotřídní a podporující rodinnou výchovu.
Naším cílem je udržet do budoucna provoz školy, kvalifikovaný personál a spolehlivé provozní zaměstnance.
Chceme připravovat děti na život v naší společnosti s respektem k jedinečnosti každého z nich. Chceme dát dětem dobrý start k celoživotnímu vzdělávání a budoucímu uplatnění v jejich životě.
Chceme je naučit samostatnosti a rozvoji dovedností v praktickém životě.
Chceme, aby byly zdravé a šťastné.
Rozvoj školy a její zaměření bude zejména v těchto oblastech:
Ve vztahu k dětem:
Ve vztahu k rodičům:
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLY
Cílem je naplnění vize školy. Vycházíme ze SWOT analýzy, z hodnocení ŠVP, zapojení všech zaměstnanců školy, ze zpětné vazby od rodičů a dětí.
OBLAST VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ
Stanovení cílů:
Strategie k dosažení cílů:
OBLAST PERSONÁLNÍ
Stanovení cílů:
Strategie k dosažení cílů:
OBLAST MATERIÁLNÍ A EKONOMICKÁ
Stanovení cílů:
Strategie k dosažení cílů:
5. VZDĚLÁVACÍ OBSAH
Vzdělávací obsah je realizován prostřednictvím dvou integrovaných bloků:
I. Od podzimu do zimy
II. Od jara do léta
Charakteristika tematického bloku:
I. „Od podzimu do zimy“
Tento tematický blok je zaměřen na období září až únor, kdy děti prochází adaptačním obdobím, poznávají nové prostředí mateřské školy a postupně si osvojují základní pravidla chování a spolupráce v kolektivu. Důraz je kladen na vytváření bezpečného, vstřícného a respektujícího prostředí, rozvoj mezigeneračních vztahů mezi mladšími a staršími dětmi a upevňování základních hygienických a zdravotních návyků. Připomeneme si všechny tradice v tomto období a společně je oslavíme. Zapojíme se do života v obci tím, že si připravíme pásmo písní a básní na vánoční akce v obci, společně s rodiči a dětmi prožijeme tvořivé odpoledne a budeme si užívat klidné vánoční pohody. Zaměříme se také na výzdobu celé školy i blízkého okolí. Děti se seznámí s neustálými změnami přírodního prostředí a při pobytu venku se budeme zaměřovat na výuku v nezvyklém prostředí. Budeme více podporovat čtenářskou a předmatematickou představivost. Pracovat budeme s moderními technologiemi např. Tablety a jiná elektronická zařízení. Zaměříme se také na zdravý životní styl a bezpečné chování v zimním období. Na závěr bloku uspořádáme karnevalové odpoledne plné her, písní a pohádek. Spolu s dětmi si připomeneme, co je dobro a co zlo, budeme rozvíjet sebevyjadřování dětí, jejich pocitů, fantazie a představivosti.
🔍 Klíčová zaměření bloku:
Adaptace a seznámení s prostředím MŠ a obcí
Stanovení pravidel a nácvik sociálních dovedností
Pozorování proměn přírody a počasí v průběhu ročních období
Prohlubování vztahu k tradicím – Dušičky, sv. Martin, Mikuláš, Vánoce
Vánoční tvoření, příprava vystoupení pro komunitu a společné akce s rodiči
Podpora psychické pohody, posilování imunity a otužování při pobytu venku
Zdravý životní styl a bezpečné chování na podzim a v zimním období
Digitální kompetence – práce s včelkou Bee Bot, robotem Botzzes a s robotickou myší, práce v programu Smart – algoritmy, prostorová představivost
Karneval jako vyvrcholení bloku – práce s emocemi, rolí a fantazie
Cíle vzdělávání:
VZDĚLÁVACÍ OBLAST | OVU | KLÍČOVÁ KOMPETENCE |
DÍTĚ A JEHO TĚLO Tělo, smysly a biologické potřeby |
Orientuje se na svém těle, pojmenuje jeho část a zná jejich funkce. Rozlišuje pomocí všech smyslů. Naplňuje své biologické potřeby.
| KK k učení – záměrně se soustředí na činnost a udrží pozornost
|
Pohyb, hrubá a jemná motorika
Praktický život
Ochrana zdraví
| Koordinuje pohyby těla, ruky a oka. Ovládá jemnou motoriku a motoriku mluvidel. Vyhledává příležitosti k pohybu. Zvládá sebeobsluhu. Zvládá jednoduché pracovní úkony s různými materiály, nástroji, nářadím, náčiním a dalšími pomůckami. Využívá příležitosti k samostatnosti a sebeobslužným činnostem. Má osvojené základní hygienické návyky. Rozlišuje, co zdraví prospívá a co mu škodí. Chová se bezpečně, používá ochranné pomůcky.
| KK osobnostní a sociální – Projevuje důvěru v sebe sama. KK komunikativní – Vyjadřuje se různými způsoby. KK k občanství a udržitelnosti - Přispívá k fungování společenství v mateřské škole. KK k učení - Uplatňuje získané poznatky a zkušenosti v praktických situacích.
KK k učení - Uplatňuje získané poznatky a zkušenosti v praktických situacích.
|
DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA Sebepojetí, autonomie, emoce
Myšlenkové operace a procesy
Představivost, fantazie, tvořivost
Jazyk a řeč
Předčtenářské dovednosti
Předmatematické představy
|
Odloučí se na určitou dobu od rodičů a je aktivní i bez jejich opory. Vhodně projevuje emoce vůči sobě, blízkým a cizím osobám. Navazuje a rozvíjí citové vazby. Přijímá i vyjadřuje pozitivní ocenění. Vyhledá společné znaky, shodu, podobu, rozdíly objektů, osob a jevů a odhalí vzájemné souvislosti mezi nimi. Rozpozná a pojmenuje charakteristické rysy předmětů či jevů a vybere ty, které tyto charakteristiky nemají. Rozlišuje příčinu a důsledek při hře, ve svém jednání či v příběhu. Využívá myšlenkovou analýzu a syntézu při hře i při praktických činnostech. Uplatňuje konstrukční myšlení při sestavování a skládání objektů. Vyjadřuje své představy různými způsoby, prostředky, technikami i s využitím digitálních technologií. Využije vhodné příležitosti a materiály pro vyjádření své fantazie. Správně vyslovuje většinu hlásek, ovládá dech, tempo a intonaci řeči. Používá slova ve správném tvaru a gramaticky správně formuluje věty. Zapamatuje si krátké texty a dokáže je reprodukovat. Vybere si knihy nebo časopisy podle svého zájmu. Rozlišuje některé symboly, piktogramy, znaky a rozumí jejich významu a funkci. Roztřídí, vybere, spáruje a zkombinuje objekty na základě jejich vlastnosti. Uspořádá objekty podle daných kritérií včetně času.
|
KK osobnostní a sociální - Rozlišuje vhodné a nevhodné chování. Chová se v souladu se základními společenskými pravidly.
KK digitální - Využívá digitální technologie k badatelským činnostem a poznávání světa kolem sebe.
KK k řešení problémů -Vnímá chybu jako přirozenou součást řešení problému.
KK k občanství a udržitelnosti -Přijímá zodpovědnost za svá rozhodnutí.
KK k učení - Projevuje přirozený zájem o učení a svět, který ho obklopuje.
KK digitální - Využívá digitální technologie k badatelským činnostem a poznávání světa kolem sebe.
KK kulturní - Zapojuje se do tvůrčích činností.
KK komunikační - Vyjadřuje se různými způsoby.
Prezentuje své zkušenosti, zájmy, výsledky své práce či práce skupiny.
KK k podnikavosti a pracovní - Domlouvá se a spolupracuje s ostatními dětmi. Podílí se na spolupráci ve skupině. Efektivně přispívá k úspěšné týmové spolupráci. Spolupodílí se na společných rozhodnutích. |
DÍTĚ, TEN DRUHÝ A SPOLEČNOST Adaptace v novém prostředí a socializace ve společnosti
Základy etikety a morální hodnoty
Svět lidí a kultury
Základy estetického a kulturního vnímání a vyjadřování |
Začlení se do skupiny. Přijímá různé sociální role. Ovlivňuje směřování společné činnosti. Navazuje a udržuje dětská přátelství. Chová se zdvořile v kontaktu s dospělými a dětmi. Zachází šetrně s hračkami, pomůckami, věcmi a vnímá jejich hodnotu. Spolupodílí se na tvorbě pravidel vzájemného soužití. Dodržuje pravidla her a jiných činností, požaduje dodržování dohodnutých pravidel i od druhých. Spolupodílí se na udržování regionálních tradic. Sděluje informace s ohledem na soukromí a bezpečí svoje i blízkých osob v osobním kontaktu.
Vyjadřuje se prostřednictvím vokálních, instrumentálních a hudebně pohybových činností. Tvoří z rozmanitých materiálů a přírodnin. Používá reálné nástroje, předměty a nářadí při rukodělných činnostech. | KK osobnostní a sociální - Žádá o pomoc vrstevníky či dospělého. Vyjadřuje svůj názor
Chová se empaticky a projevuje ohleduplnost k druhým. KK k občanství a udržitelnosti - Přispívá k fungování společenství v mateřské škole.
KK kulturní - Má povědomí o kultuře a umění a o kulturním dění ve svém okolí. Zapojuje se do tvůrčích činností.
KK k podnikavosti a pracovní - Navrhuje,co potřebuje k realizaci vlastních činností. Promýšlí potřebné zdroje pro aktivity, které přispívají k rozvoji jeho samotného či blízkého okolí. Získává zdroje pro aktivity, které přispívají k rozvoji jeho samotného či blízkého okolí. Dokáže měnit cesty k dosažení cíle.
|
DÍTĚ A SVĚT Poznávání světa a přírody
Životní prostředí a jeho ochrana
Bezpečné chování |
Orientuje se v blízkém prostředí – doma, v MŠ, v okolí MŠ a v obci. Pojmenuje a rozlišuje některé objekty ze živé a neživé přírody a zapamatuje si jejich názvy. Porovná charakteristiky a vlastnosti objektů z přírody. Rozpozná a pojmenuje některé jevy a děje na Zemi. Orientuje se v dění a změnách v přírodě a ve svém okolí a přizpůsobuje se jim. Udržuje pořádek v blízkém prostředí. Jedná s ohledem na ochranu životního prostředí. Zná způsoby ochrany při některých nebezpečných situacích, v kontaktu se zvířaty, rostlinami a v rizikových situacích způsobených různými přírodními podmínkami.
|
KK k učení - Projevuje přirozený zájem o učení a svět, který ho obklopuje
KK k občanství a udržitelnosti - Vyjadřuje pozitivní vztah k živé přírodě ve svém okolí.
Chová se v souladu s myšlenkami, které směřují k udržitelnému rozvoji. Přijímá zodpovědnost za svá rozhodnutí.
KK k řešení problémů - Řeší jednoduché problémové situace na základě předchozí zkušenosti
|
Charakteristika tematického bloku:
II. „Od jara do léta“
Tematický blok „Od jara do léta“ navazuje na předchozí období a přináší dětem prostor pro intenzivní vnímání změn v přírodě. Zapojíme se do ekologických her a činností, seznámíme se s domácími zvířaty, tradičními svátky jara, s dopravními prostředky a bezpečným chováním v dopravním provozu, nadále budeme vést děti k prohlubování vztahů k rodině i k sobě navzájem, poznávání okolního světa a zároveň podporu pohybového, jazykového i sociálního rozvoje. V tomto období se zaměříme na aktivní učení v přírodě, ochranu životního prostředí, citový rozvoj, a zapojíme se do slavností a setkání s rodiči a obcí. Ve škole uspořádáme výstavu knih, tvořivé odpoledne pro děti a rodiče, oslavíme den matek. Při pozorování počasí děti získají poznatky o přírodě a jejich změn. Budeme se věnovat našemu tělu a zahájíme plavecký kurz. Na konci školního roku a začátku léta oslavíme Den dětí a ukončíme plavecký kurz. Letní počasí nám poskytne příležitosti k výletům do přírody, ke hrám v písku a s vodou. Školní zahradu využijeme k objevování a zkoumání všeho živého i neživého. Rozloučíme se s dětmi, které půjdou po prázdninách do školy. O prázdninách si budeme vyprávět, kdo kam pojede. Zdokonalíme se v pohybových dovednostech a v kooperativních hrách. Budeme podporovat mluvní projev dětí a vzájemně si pomáhat. Dále budeme prohlubovat digitální kompetence.
🌱 Klíčová zaměření bloku:
Pozorování jarních a letních proměn v přírodě – barvy, tvary, materiály
Ekologické aktivity – třídění odpadu, ochrana přírody, péče o okolí
Zahájení plaveckého kurzu v Plavecké škole Bublina.
Poznávání všeho živého i neživého v prostředí MŠ, obce a okolí (zahrada, park, pole, rybník)
Seznámení s domácími zvířaty a životem na venkově
Svátky jara – velikonoční tvoření, Den matek, Den dětí
Dopravní výchova – bezpečné chování, dopravní prostředky
Poznávání vlastního těla, zdravý pohyb, zahájení a ukončení plaveckého kurzu
Výletování, hry v písku a s vodou, letní otužování
Poznávání jiných kultur – rozhovory, knihy, tematické dny
Posílení samostatnosti, sebekontroly a spolupráce
Rozloučení s předškoláky, reflexe prožitků a plánování prázdnin
👪 Spolupráce s rodiči a obcí:
Tvořivá odpoledne pro děti a rodiče – společné aktivity, rozvoj vztahů
Výstava výtvarných prací dětí v prostorách MŠ
Výstava oblíbených knih dětí z domova
Oslavy Dne matek a Dne dětí
Odpoledne otevřených dveří – prezentace aktivit, prohlídka prostor, seznámení s programem
Spolupráce s obcí – zapojení do komunitních akcí Vítání občánků a Oslava jubilantů
Cíle vzdělávání:
VZDĚLÁVACÍ OBLAST | OVU – OČEKÁVANÉ VÝSLEDKY UČENÍ | KLÍČOVÁ KOMPETENCE |
DÍTĚ A JEHO TĚLO Tělo, smysly a biologické potřeby
Pohyb, hrubá a jemná motorika
Praktický život
Fyzická zdatnost
Ochrana zdraví
DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA Sebepojetí, autonomie a emoce
Myšlenkové operace a procesy
Představivost, fantazie a tvořivost
Jazyk a řeč
Předčtenářské dovednosti
Předmatematické dovednosti
DÍTĚ, TEN DRUHÝ A SPOLEČNOST Adaptace v novém prostředí a socializace ve společnosti
Základy etikety a morální hodnoty
Svět lidí a kultury
Základy estetického a kulturního vnímání a vyjadřování
DÍTĚ A SVĚT Poznávání světa a přírody
Životní prostředí a jeho ochrana
Bezpečné chování
|
Zachovává správné držení těla. Rozlišuje pomocí všech smyslů. Naplňuje své biologické potřeby.
Zvládá základní pohybové dovednosti. Zvládá běžné způsoby pohybu v různém prostředí a terénu, prokazuje obratnost. Koordinuje pohyby těla, ruky a oka. Ovládá jemnou motoriku a motoriku mluvidel. Zvládá základy grafomotoriky. Sladí pohyb s rytmem, zpěvem a hudbou. Vykonává jednoduchý pohyb podle vzoru a provede ho podle pokynu. Vyhledává příležitosti k pohybu.
Zvládá jednoduché pracovní úkony s různými materiály, nástroji, nářadím, náčiním a dalšími pomůckami. Prokazuje vytrvalost, sílu a odolnost. Překovává fyzické překážky.
Chová se bezpečně, používá ochranné pomůcky.
Orientuje se v základních emocích a pocitech. Přijímá i vyjadřuje pozitivní ocenění. Vyrovná se s neúspěchem.
Určí a využije při činnostech pravidelnosti, rytmus a zákonitosti, včetně symetrie. Rozpozná, které situace mohou a které nemohou nastat. Rozlišuje příčinu a důsledek při hře, ve svém jednání či v příběhu. Pracuje s jednou i více podmínkami zadání. Využívá myšlenkovou analýzu a syntézu při hře i v praktických činnostech. Využívá analogii a jednoduchou strategii při hře. Ověří správnost řešení.
Vyjadřuje své představy různými způsoby, prostředky, technikami s využitím digitálních technologií. Využije vhodné příležitosti a materiály pro vyjádření své fantazie. Správně vyslovuje většinu hlásek, ovládá dech, tempo a intonaci řeči. Pozná a pojmenuje osoby, zvířata a jevy, kterými je obklopeno. Používá slova ve správném tvaru a gramaticky správně formuluje věty. Sluchově rozlišuje různé zvuky, pozná první hlásku ve slově. Rozpozná rým, rytmizuje. Vypráví jednoduchý děj. Postupuje podle slovních i obrazových instrukcí. Formuluje instrukce a předá je ostatním. Rozliší český jazyk od jiných jazyků. Rozumí předčítanému textu, vyprávění a soustředěně sleduje děj. Analyzuje děj, hodnotí ho, vyjadřuje se k jednání postav. Předvídá a usuzuje děj z obrázku i textu, vymyslí alternativní konec příběhu. Reflektuje čtenářský zážitek a sdílí ho s ostatními.
Určí postupným načítáním po jedné počet konkrétních předmětů od 1 do 6 bez ohledu na jejich rozmístění. Porovná kvantitu na základě manipulace, zaznamená ji graficky pomocí čárek a obdobných symbolů. Určí charakteristické vlastnosti geometrických objektů v reálném prostředí, rozliší rovinné a prostorové útvary. Orientuje se v prostoru a rovině, rozliší a pojmenuje prostorové vztahy. Sestavuje prostorové objekty podle předlohy. Určí míru objektů a porovná je pomocí poměřování.
Poradí si v nové situaci. Přijímá různé sociální role. Ovlivňuje směřování společné činnosti.
Chová se zdvořile v kontaktu s dospělými a dětmi. Dodržuje pravidla her a jiných činností, požaduje dodržování dohodnutých pravidel od druhých. Přijímá kompromisy, řeší konflikty dohodou.
Pojmenuje místo a zemi, ve které žije. Spolupodílí se na udržování regionálních tradic. Přijímá rozmanitost lidí a vnímá ji jako přirozenou. Identifikuje rizika, chová se obezřetně při setkání s neznámými dětmi a dospělými. Sděluje informace s ohledem na soukromí a bezpečí svoje i blízkých osob v osobním kontaktu.
Vyjadřuje se prostřednictvím vokálních, instrumentálních a hudebně pohybových činností. Vyjadřuje se pomocí dramatizace, přijímá různé role při dramatických činnostech. Zachytí autenticky své představy i prožitky různými výtvarnými prostředky a technikami. Tvoří z rozmanitých materiálů a přírodnin. Používá reálné nástroje, předměty a nářadí při rukodělných činnostech.
Porovná charakteristiky a vlastnosti objektů z přírody. Rozpozná a pojmenuje některé jevy a děje na Zemi. Rozlišuje mezi světem přírody a techniky a vysvětlí jejich význam pro člověka a život na Zemi.
Orientuje se v dění a změnách v přírodě a ve svém okolí a přizpůsobuje se jim. Udržuje pořádek v blízkém prostředí. Jedná s ohledem na ochranu životního prostředí. Rozpozná udržitelné přístupy v běžných životních situacích a umí je uplatnit. Spolupodílí se na péči o rostliny a živočichy. Respektuje různé formy života. Reaguje na bezpečnostní pokyny dospělých v rizikových situacích. Rozezná některá nebezpečí a ví, jak se jim vyhnout. Jedná bezpečně na komunikacích, v dopravních prostředcích a při jejich používání. Zná způsoby ochrany při některých nebezpečných situacích, v kontaktu se zvířaty, rostlinami i v rizikových situacích způsobených různými přírodními podmínkami. | KK osobnostní a sociální – projevuje důvěru v sebe sama, chová se v souladu se základními společenskými pravidly KK k řešení problémů – pozoruje, zkoumá, experimentuje, objevuje
KK k učení – záměrně se soustředí na činnosti a udrží pozornost Uplatňuje získané poznatky a zkušenosti v praktických situacích.
KK komunikační – klade otázky a hledá na ně odpovědi KK k učení - záměrně se soustředí na činnosti a udrží pozornost KK kulturní – zapojuje se do tvůrčích činností
KK k učení - uplatňuje získané poznatky a zkušenosti v praktických situacích. Pojmenuje vlastní silné stránky.
KK k řešení problémů – vymýšlí a zkouší různá řešení problémů a situací Řeší jednoduché problémové situace na základě předchozích zkušeností. KK k podnikavosti a pracovní – organizuje a realizuje svoje činnosti.
KK osobnostní a sociální – odmítá nevhodné a jemu nepříjemné chování i komunikaci. Žádá o pomoc vrstevníky či dospělého. KK k podnikavosti a pracovní – navrhuje, co potřebuje k realizaci vlastních činností. KK komunikační – naslouchá druhému a dodržuje domluvená pravidla komunikace. KK k řešení problémů – vnímá chybu jako přirozenou součást řešení problému. Volí adekvátní řešení vedoucí k cíli. KK k učení – při učení využívá strategie pokusu a omylu. KK k podnikavosti – přichází s vlastními nápady. KK k řešení problémů – tvořivě pracuje s informacemi. KK k podnikavosti a pracovní – spolupodílí se na společném rozhodnutí KK k občanství a udržitelnosti – respektuje dohodnutá pravidla a práva druhých
KK komunikační – vyjadřuje se různými způsoby KK k učení – projevuje přirozený zájem o učení a svět, který ho obklopuje KK komunikační - klade otázky a hledá na ně odpovědi, využívá informační zdroje se kterými se běžně setkává, prezentuje své zkušenosti, zájmy, výsledky své práce či práce skupiny
KK kulturní – má povědomí o kultuře a umění a o kulturním dění ve svém okolí KK komunikační – naslouchá druhému a dodržuje dohodnutá pravidla, využívá informační zdroje, se kterými se běžně setkává KK k učení – záměrně se soustředí na činnosti a udrží pozornost
Projevuje přirozený zájem o učení a svět, který ho obklopuje
KK digitální – uplatňuje informatické myšlení
KK k učení – při učení využívá strategie pokusu a omylu
KK digitální – uplatňuje informatické myšlení, pracuje s algoritmy KK k učení – uplatňuje získané poznatky a zkušenosti v praktických situacích
KK osobnostní a sociální – projevuje důvěru v sebe sama, rozlišuje vhodné a nevhodné chování KK komunikační – vyjadřuje se různými způsoby KK osobnostní a sociální – rozlišuje vhodné a nevhodné chování, chová se empaticky a projevuje ohleduplnost k druhým
KK k občanství a udržitelnosti – vyjadřuje pozitivní vztah k živé přírodě ve svém okolí, KK k podnikavosti a pracovní -oceňuje práci a úsilí druhých
KK k občanství a udržitelnosti - Identifikuje nespravedlnost a učí se na ni reagovat
KK kulturní – reaguje autenticky na umělecké a kulturní podněty
KK k podnikavosti a pracovní – ke změnám přistupuje jako k příležitosti
KK k občanství a udržitelnosti – chová se v souladu s myšlenkami, které směřují k udržitelnému rozvoji
KK k podnikavosti a pracovní – dokáže měnit cesty s dosažení cíle
KK k občanství a udržitelnosti – přispívá k fungování společenství v MŠ KK komunikační – klade otázky a hledá na ně odpovědi KK k řešení problémů – tvořivě pracuje s informacemi KK k občanství a udržitelnosti – vyjadřuje pozitivní vztah k živé přírodě ve svém okolí
KK digitální – využívá digitální technologie k badatelským činnostem
KK digitální – rozlišuje přínosy a rizika digitálních technologií KK k učení – uplatňuje získané poznatky a zkušenosti v praktických situacích
KK k řešení problémů – čerpá informace z různých autentických, tištěných a digitálních zdrojů
|
6. PLÁN AUTOEVALUACE
Cíl autoevaluace:
Naplnit vizi školy ve všech oblastech, které jsme si stanovili.
Oblasti a kritéria autoevaluace:
A. Podmínky vzdělávání – kvalita a efektivita materiálních podmínek, naplněnost školy, dobré klima školy – vztahy mezi dětmi, vztahy na pracovišti, spolupráce s rodinou
B. Průběh vzdělávání – adaptace, organizace činností, spolupráce pedagogů a TVP, vzdělávací nabídka a naplňování cílů vzdělávání
C. Výsledky vzdělávání – pedagogická diagnostika a její zaznamenávání pro další plánování činností s dětmi, dosahování
OBLAST | Metody a nástroje | Termíny a frekvence | Odpovědnost učitelů |
A. Podmínky vzdělávání
Psychosociální – zajištění potřeb dětí Spolupráce s rodinou Organizace Životospráva Věcné podmínky |
Dotazník – pro rodiče Rozhovor s rodiči Výsledky z kontrol – ČŠI, hygiena apod. Projednání na pedagogické radě a provozní poradě Zpětná vazba od zřizovatele |
1x ročně, červen |
všichni |
B. Průběh vzdělávání
Adaptace na MŠ
Vzdělávací nabídka V TVP
Průběh vzdělávání
|
Spolupráce s rodinou, Adaptační program MŠ
( sebereflexe )
|
1x ročně
1x měsíčně
Dle potřeby
Průběžně a vždy po ukončení tematického bloku
Po ukončení tématu – sebehodnocení uč.
Průběžně dle potřeby
|
Hessová
učitelky
učitelky
učitelky
učitelky |
Výsledky vzdělávání Pokroky dětí
Plnění PLPP |
Dle ind. potřeb dítěte | Průběžně, systematicky
2x ročně
Průběžně po celý rok
Do 3 měsíců od začátku realizace | učitelky
učitelky |
Hodnocení školního roku |
|
1x ročně |
ředitelka |
Svátek má Mahulena
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |