Hrušovany 15, 431 43 Hrušovany u Chomutova
Tel./fax: +420 474 692 310
E-mail: ou.hrusovany@volny.cz
Obecní úřad Hrušovany, Hrušovany 15
431 43 Hrušovany u Chomutova
+420 474 692 310
ID: p2zbdy3
Mateřská škola Hrušovany 15
Č.J.: 22/21
Spisový znak: 3.1.1
Školní vzdělávací program
pro předškolní vzdělávání
AHOJ ŠKOLKO !
Vydala: Jana Hrušíková, ředitelka školy
Platnost dokumentu : od 1.9. 2017
AKTUALIZACE: K 1.6.2019, 31.8.2021 na pedagogické radě č.j.: 24/21
Školní vzdělávací program byl vytvořen pedagogickými pracovníky MŠ, zpracován podle naší dosavadní praxe a zkušeností s místními podmínkami.
Obsah:
1.Identifikační údaje školy
Název školy: Mateřská škola Hrušovany 15
Sídlo školy: č.p. 15, 431 43 Hrušovany
Telefon: 602 279 569
Zřizovatel: obec Hrušovany
Statutární zástupce: Jana Hrušíková
Vzdělávací program: Osobnostně orientovaný model
2. Obecná charakteristika školy
Mateřská škola v Hrušovanech je jedinou v obci a její historie sahá až do roku 1971. Původně byla v budově škola základní a ve zmíněném roce ji vystřídala škola mateřská. Její činnost a poslání bylo přerušeno pouze v letech , kdy pro nízký počet dětí byl zřízen pouze Dětský útulek s jednou učitelkou. Od r. 2003 je zdejší školička samostatnou organizací, kterou zřídila obec Hrušovany. Je to jednotřídní venkovská škola.
Její sídlo je v budově obecního úřadu, kde se nachází také pošta a zabírá celé 1.poschodí budovy a část přízemí, kde je umístěna šatna dětí, šatna zaměstnanců, úklidová komora a kancelář školy. Rozlehlá zahrada školy má 665 m2 a slouží potřebám dětí a pedagogů při plnění vzdělávacího programu i při volných činnostech.
Obec Hrušovany stojí na samém okraji okresu Chomutov a její součástí jsou další obce –Lažany a Vysočany. Našich služeb využívají také občané z Hořetic a Žíželic.
Mateřská škola se podílí na životě obce, spolupracuje se zřizovatelem, rodiči, občany obce a dalšími partnery.
Kapacita mateřské školy je stanovena dle hygienických a prostorových požadavků na 25 dětí předškolního věku. Má tedy 1 třídu.
Součástí školy je školní jídelna.
Kapacita mateřské školy je stanovena dle hygienických a prostorových požadavků na 25 dětí předškolního věku. Škola má dvě místnosti na hry a pohybové činnosti dětí, jednu třídu sloužící jako jídelna a místo pro klidové činnosti a hry u stolečků, dvě místnosti k odpočinkovým činnostem a spánku, zdravotně hygienické zařízení ( WC + umývárna ) a svoji kuchyň pro přípravu a výdej jídla.
Místnosti pro děti jsou vybaveny vhodným nábytkem. Ložnice je stálá, vybavena postýlkami a lehátky s matracemi. V hernách a ve třídě jsou dětem k dispozici židličky, stolky, nábytek v hracích koutcích, police a skříňky pro ukládání hraček. Důraz je kladen na estetiku prostředí a rozmístění dle potřeb dětí. Hračky a pomůcky jsou průběžně během školního roku doplňovány, vyřazovány a při jejich výběru dbáme na vzdělávací a rozvojové potřeby dětí, vhodný materiál, funkčnost a bezpečnost. Děti mohou využívat počítač a interaktivní tabuli ke hrám i vzdělávání. Ve velké herně, sloužící také k pohybovým činnostem, je rozmístěno tělocvičné nářadí a náčiní vhodné pro předškoláky. Její vybavení průběžně doplňujeme o další prvky, které napomáhají rozvoji dětí. Hygienické zázemí je nově vybaveno dávkovači toaletního papíru, papírových ručníků a mýdla, zrekonstruováno pro 25 dětí – 5 umyvadel, toaletních mís, jeden dětský pisoár a sprchový kout. Nově je vestavěno i hygienické vybavení pro zaměstnance školy. V červenci a srpnu 2008 byla provedena celková rekonstrukce vytápění budovy a také mateřské školy, kde máme vybudováno podlahové vytápění pro zlepšení klimatických podmínek.
Děti mají možnost vystavovat obrázky a výtvory, které slouží k výzdobě heren i jiných prostor školy a jako informace rodičům o jejich činnostech.
Zahrada mateřské školy má 2 krytá pískoviště a nově zabudované herní prvky – duhový domeček, 2 pružinová houpadla, skluzavku, houpačky a malý kolotoč. Je využívána k prožitkovému učení, sezónním činnostem ( otužování, shrabování listí, hry se sněhem, setí a sázení rostlinek…), pohybovým činnostem a experimentálním činnostem s materiály. Zahradu zdobí nově vystavený altán , opravená zeď a ploty, vysetá tráva a zeleň.. Obec nám vychází vstříc a tak prošla rekonstrukcí také kůlna na hračky a nářadí, která má novou střechu, fasádu a dveře. O zahradu se starají zaměstnanci školy a pomáhají nám zaměstnanci obce ( sekání trávy, úklid odpadu, drobné opravy apod.)
Naše záměry:
Škola má dostatečné prostory pro dostatek volného pohybu dětí a děti je mohou využívat podle vlastních potřeb. K zajištění bezpečnosti jsme nechali vybourat zeď mezi oběma hernami tak, že vidíme do všech prostor, kde si děti hrají.
Součástí školy je školní jídelna, ve které se dětem připravují veškeré pokrmy a nápoje na základě platných technologických postupů, dodržování výživových norem a sledování kritických bodů v samotné přípravě a výdeji jídla i nápojů. Děti mají po celou dobu provozu zajištěn pitný režim, částečně samoobslužný. Jídlo děti konzumují dle vlastní potřeby, nejsou do něj nuceny a mohou si říci, kolik snědí. Obsluhují se částečně sami – učitelky pouze roznášejí jídlo. Tím se rozvíjejí v samostatnosti a dovedností v rámci sebeobsluhy.
Režim dne umožňuje pružně reagovat na aktuální potřeby, plánované i nahodilé situace a věkové možnosti dětí. Řízené i spontánní činnosti se konají v MŠ, na zahradě školy i mimo. Doba jednotlivých činností je uzpůsobena potřebám dětí i momentální situaci. To platí také pro odpočinek a spánek na lůžku, kdy respektujeme individuální potřebu dítěte a doplňujeme vhodnými klidovými aktivitami.
Zaměstnanci školy dodržují zásady zdravého životního stylu, pracoviště mateřské školy je zcela nekuřácké.
Při přijetí dítěte do mateřské školy je domlouván jeho adaptační režim s rodiči. Ten může být různě dlouhý a závisí především na věku dítěte a jeho sociálním vyzrání. Kolektiv zaměstnanců se snaží vycházet vstříc dětským přáním a citlivě přistupovat k jednotlivcům. Všechny děti mají stejné možnosti, jsou tolerovány a stavěny na stejnou úroveň. Ze strany dětí je vůči ostatním jednotlivcům usměrňováno podceňování, náznaky zesměšňování či dokonce šikany. Pro zaměstnance je takové chování zcela nepřípustné.
Děti jsou vedeny ke kamarádství, vzájemné pomoci a kolektivnímu porozumění.
Dětem jsou nabízeny volné hry a řízené činnosti, sledující určitý cíl. Zapojují se téměř do všech činností, které v mateřské škole probíhají, přičemž musí být dodržována pravidla bezpečnosti a hygieny. Vzdělávání vychází ze života dítěte a jeho okolí, respektuje jeho rozumové možnosti, potřeby a životní tempo. Učitelka děti povzbuzuje a měla by se vyhnout zbytečným negativním slovním komentářům a hodnocením, podporovat a tolerovat samostatnost v rozhodování dětí o tom, s čím a jak si bude hrát, co ho zrovna baví a zajímá. Vzájemná důvěra a tolerance je nezbytná.
Naše záměry:
Organizace je zajištěna především denním režimem, který není striktně časově dodržován, ale jeho volné uspořádání umožňuje reagovat na aktuální potřeby a neplánované změny během dne.
Organizace vzdělávání umožňuje adaptaci dětí na prostředí mateřské školy, dostatečné pohybové vyžití, spontánní i řízené činnosti, pořádání akcí pro děti, rodiče i veřejnost, hygienické zázemí respektované soukromým, odpočinek a především hry dětí. Děti mají možnost ponechat si své stavby a vytvořené prostory ( pro např. námětové hry ) rozestavěné v prostoru k dalšímu využití a k rozvíjení her. Občas plánujeme organizaci vzdělávání venku. Často zařazujeme zdravotní pohybové aktivity a prvky jógy.
Všechny aktivity umožňují zapojení do kolektivu i samostatné projevování či práci v malých skupinkách. Děti mají právo na aktivní vyžití i na „pouhé“ pozorování ostatních. Škola je k tomu přizpůsobena vybavením, průběžně doplňována materiálem, pomůckami a nábytkem, přičemž dodržuje stanovenou kapacitu počtu dětí.
Naše záměry:
Školu řídí svými povinnostmi a kompetencemi ředitelka školy. Zpracovává a aktuálně přizpůsobuje školní a provozní řád. Kontroluje a hodnotí chod MŠ a na základě výsledků plánuje další postupy. Povinnosti a úkoly zaměstnanců jsou stanoveny v náplni práce pro jednotlivé funkce.
Ředitelka spolupracuje se zřizovatelem, s Krajským úřadem, s Pověřenou obcí Chomutov, se Základní školou v Údlicích, s mateřskými školami v okolí, s Pedagogicko psychologickou poradnou v Chomutově, se SPC v Měcholupech.
Všichni zaměstnanci spolupracují, vzájemně se doplňují a zastupují v činnostech. Ve své práci jsou průběžně hodnoceni.
Ředitelka školy nemá svého zástupce.
Chod školy zajišťují kvalifikovaní zaměstnanci, kteří si průběžně doplňují znalosti a další kvalifikační požadavky. Pedagogický tým tvoří ředitelka, učitelka a podle potřeby asistentka pedagoga a chůva pro děti. Služby pedagogických zaměstnanců je organizována tak, aby byla zajištěna optimální pedagogická péče o děti. Podle možností a podmínek školy je zajištěno překrývání přímé pedagogické práce u dětí, optimálně alespoň v rozsahu dvou a půl hodiny. Nepedagogičtí zaměstnanci školy jsou: vedoucí školní jídelny, kuchařka, školnice.
Naše záměry:
Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu, spolupracuje s rodiči, na požádání jim pomáhá ve výchově dětí a zajišťuje společné akce. Rodiče mají možnost účastnit se dění v MŠ, navrhovat další spolupráci, vzdělávací témata a společné akce. Do mateřské školy mohou po domluvě s pedagogickými pracovníky vstupovat v průběhu celého dne a účastnit se tak činností s dětmi. Vzájemné vztahy mezi rodiči a zaměstnanci školy jsou na dobré úrovni, k rodičům se snažíme být maximálně vstřícní.
Rodiče mají právo na informace o vzdělávání dětí a 2-3 x ročně jsou zváni na třídní schůzky. Pedagogové pracují s informacemi o dětech a rodině důvěrně, citlivě a bez vyžádání neposkytují žádné rady o výchově.
Zahájili jsme spolupráci s rodiči dětí, které ještě do mateřské školy nenastoupily. Pořádáme pro ně 1 x za měsíc Odpoledne otevřených dveří, kdy mohou s dětmi navštívit naši školu a adaptovat je na zdejší prostředí a personál.
Akce pro rodiče a děti:
Velice rádi uvítáme další nápady a náměty se strany rodičů, ale i širší rodiny.
4. Organizace vzdělávání
Předškolní vzdělávání dětí je organizováno pro děti ve věku zpravidla od 3 do 6 let, nejdříve však pro děti od 2 let v jedné třídě pro 25 dětí , kam jsou přijímány všechny děti v průběhu celého školního roku, pokud to kapacita a podmínky vzdělávání školy dovolí. Podle § 34a odst.1 školského zákona plní povinnou předškolní docházku děti, které dosáhly do 31.8. 5 let od počátku školního roku, pokud ještě do mateřské školy nedocházejí. Podmínky omlouvání neúčasti dětí ve vzdělávání v posledním ročníku předškolního vzdělávání stanoví Školní řád.
Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let:
Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Pravidla pro použití podpůrných opatření školou a školským zařízením stanovuje vyhláška č. 27/2016 Sb.Je výrazně uplatňovaný individuální přístup, učitelky podle potřeby úzce spolupracují s odbornými pracovníky PPP Chomutov či SPC Měcholupy (logopedie, konzultace, besedy aj.). Pedagogičtí pracovníci úzce spolupracují s rodinou a k dětem i rodičům přistupují citlivě, ohleduplně a všechny potřebné informace o vzdělávání si předávají osobně.
- Před zahájením poskytování podpůrných opatření prvního stupně zpracuje škola plán pedagogické podpory dítěte.
- Plán pedagogické podpory zahrnuje zejména popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, podpůrná opatření prvního stupně, stanovení cílů podpory a způsobu vyhodnocování naplňování plánu.
- Plán pedagogické podpory škola průběžně aktualizuje v souladu s vývojem speciálních potřeb dítěte.
- Poskytování podpůrných opatření prvního stupně škola po třech měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření vyhodnotí, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů. Do doby zahájení poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně na základě doporučení PPP poskytuje škola podpůrná opatření prvního stupně na základě plánu pedagogické podpory.
- S plánem pedagogické podpory seznámí škola zákonného zástupce dítěte a všechny pedagogické pracovníky, podílející se na provádění tohoto plánu; Plán obsahuje podpis osob, které s ním byly seznámeny.
Vzdělávání dětí nadaných
S ohledem na individuální možnosti dětí, jejich vzdělávací schopnosti a dovednosti v různé oblastise snažíme vytvářet podmínky ve vzdělávání pro děti nadané. Takové děti se snažíme identifikovat mezi ostatními a zajistit jim podpůrné opatření k jejich dalšímu rozvoji v rámci možností školy.
Mezi podpůrná opatření řadíme např. systematické individuální vzdělávání, podpora v přípravě na školu nebo zadávání specifických úkolů podle oblasti nadání dítěte.
Jazyková příprava dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka
Mateřská škola poskytuje dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základní školy. Pokud budou v MŠ alespoň 4 cizinci v povinném předškolním vzdělávání, zřídí ředitelka školy skupinu pro bezplatnou jazykovou přípravu v souladu s vyhláškou č.14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Vzdělávání ve skupině pro jazykovou přípravu je rozděleno do dvou nebo více bloků v průběhu týdne.
Pokud má MŠ 1 až 3 děti cizince v povinném předškolním vzdělávání, bude jim poskytována individuální jazyková podpora v rámci běžných vzdělávacích činností. Do skupiny mohou být na základě posouzení potřebnosti ředitelkou školy zařazeny i jiné děti, které mají prokazatelně obdobné integrační potřeby jako děti cizinci.
Jazyková příprava se poskytuje v rozsahu 1 hodiny týdně.
Zápis do mateřské školy se koná v období od 2. května do 16. května po dohodě se zřizovatelem. Termín a místo zápisu je zveřejněno na webových stránkách obce, školy a na vývěskách v obci a ve škole.
Individuálně přizpůsobujeme dobu adaptace dětí na prostředí MŠ a podmínky zajištění organizace – dny otevřených dveří, návštěvy nově zapsaných dětí v době letních prázdnin, přítomnost rodiče dle individuální potřeby dítěte, společné zajišťování pobytu venku apod.
5. Charakteristika vzdělávacího programu
Základní filosofie programu
Vychází z tradic české předškolní výchovy s orientací na osobu – dítě, neformální a individuální přístup k dítěti při dosahování vzdělávacích cílů. Záměrem je, aby dítě získalo psychickou, sociální a přiměřenou fyzickou samostatnost a dovednost i schopnosti důležité pro další rozvoj a pro život. Požadavky na pedagogy:
Předškolní vzdělávání se uskutečňuje ve všech činnostech a situacích, které se během dne vyskytnou:
6. Vzdělávací obsah a priority
Vzdělávací cíl školy:
Vzdělávací program je zpracován v integrovaných blocích, které nastiňují cíle a záměry, stručnou charakteristiku vzdělávací nabídky a budou rozpracovány v Třídním vzdělávacím plánu školy.
INTEGROVANÉ BLOKY:
KDO JSI TY, A KDO JSEM JÁ
UŽ JE TU ZAS TEN HEZKÝ ČAS
BUDEME SI POVÍDAT
DĚTI, POJĎTE SEM
KDO JSI TY, A KDO JSEM JÁ
Charakteristika bloku:
Blok spadá do podzimního adaptačního období dětí, které se seznámí s prostředím mateřské školy, které je pro ně nové a neznámé. Společně si nastavíme pravidla chování a vzájemných vztahů ve třídě. Děti se při hrách seznámí s prostředím, ve kterém se pohybují, s okolím školy a s naší obcí.Připomeneme sivšechny tradice v tomto období a společně je oslavíme. Budeme si upevňovat vzájemné vztahy mezi mladšími a staršími dětmi, zdravé životní a hygienické návyky, vytvářet prostředí plné pohody, spokojenosti a bezpečí.Zahájíme projekt „Svět nekončí za vrátky, cvičíme se zvířátky“.
Vzdělávací cíle:
- získání relativní citové samostatnosti
- rozvoj užívání všech smyslů
- rozvoj fyzické zdatnosti
- rozvoj schopnosti sebeovládání
Nabídka činností:
- projekt „Cvičíme se zvířátky“
- činnosti zajišťující spokojenost a radost, vyvolávající pohodu a veselí
- smyslové a psychomotorické hry
- hudební a hudebně pohybové činnosti
- vycházky po okolí
Očekávané výstupy:
- odloučit se na určitou dobu od rodičů, být aktivní i bez jejich opory
- uvědomovat si svou samostatnost, zaujímat vlastní názory a postoje a vyjadřovat je
uvědomovat si svá práva ve vztahu k druhému, přiznávat stejná práva druhým a respektovat je
- vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
- ovládat dechové svalstvo , sladit pohyb se zpěvem
- domluvit se slovy i gesty, improvizovat
- učit se nová slova a aktivně je používat
UŽ JE TU ZAS TEN HEZKÝ ČAS
Charakteristika bloku:
V tomto bloku se zaměříme na historii vánoc, na vánoční tradice a zvyky, na přípravu oslav vánoc. Zapojíme se do života v obci tím, že si připravíme pásmo písní a básní na vánoční akce v obci, společně s rodiči a dětmi prožijeme tvořivé odpoledne a budeme si užívat klidné vánoční pohody. Zaměříme se také na výzdobu celé školy i blízkého okolí. Děti se seznámí s neustálými změnami přírodního prostředí a při pobytu venku budou získávat psychickou odolnost, posilovat imunitní systém, pozitivní vztah k přírodě a budou ji zkoumat a vnímat všemi smysly. Zaměříme se také na zdravý životní styl a bezpečné chování v zimním období. Na závěr bloku uspořádáme karnevalové odpoledne plné her, písní a pohádek. Spolu s dětmi si připomeneme, co je dobro a co zlo, budeme rozvíjet sebevyjadřování dětí, jejich pocitů, fantazie a představivosti.
Vzdělávací cíle:
- uvědomění si vlastního těla
- rozvíjení pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky, ovládánípohybového aparátu a tělesných funkcí
- osvojení si věku přiměřených schopností a dovedností
- rozvíjení řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních ( výslovnost, mluvní projev, vyjadřování)
- rozvoj a kultivace smyslového vnímání, přechod od od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému, rozvoj paměti a pozornosti
- rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
- rozvíjení tvořivého myšlení, řešení problémů a tvořivého sebevyjádření
- rozvíjení pozitivních citů ve vztahu k sobě
- rozvíjení schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet je a plně prožívat
- vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách
- seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
Nabídka činností:
- lokomoční a nelokomoční pohybové činnosti, sezonní činnosti, základní gymnastika
- manipulační činnosti s jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nářadím a náčiním
- činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním
- jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti v oblasti osobní hygieny, stolování, oblékání, úklidu, úpravy prostředí apod.
- artikulační , řečové, sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky
- společné rozhovory, diskuse, individuální i skupinové konverzace, vyprávění příběhů, zážitků
- vyprávění toho, co dítě vidělo, slyšelo a zhlédlo
- pozorování přírodních a kulturních objektů, jevů a rozhovor o výsledcích pozorování
- pojmenovávání vlastností , znaků a funkcí předmětů a objektů
- konkrétní operace s materiálem ( třídění, přiřazování, uspořádání, odhad, porovnávání apod.
- spontánní a volné hry
- činnosti zaměřené na rozvoj a cvičení postřehu, zrakové a sluchové paměti, koncentrace a pozornosti
- cvičení v projevování citů, v sebekontrole a sebeovládání
- hry na téma rodiny a přátelství
- estetické a tvůrčí aktivity
- každodenní setkávání se s pozitivními vzory chování a vztahů
- aktivity vhodné pro postupnou adaptaci dítěte v prostředí MŠ
spoluvytváření přiměřeného množství jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě
přípravy a realizace společných zábav a slavností (oslavy výročí, slavnosti v rámci zvyků a tradic, sportovní akce, kulturní programy apod.)
tvůrčí činnosti slovesné, literární, dramatické, výtvarné, hudební, hudebně pohybové, dramatické apod. podněcující tvořivost a nápaditost dítěte, estetické vnímání i vyjadřování a tříbení vkusu
setkávání se s literárním, dramatickým, výtvarným a hudebním uměním mimo mateřskou školu, návštěvy kulturních a uměleckých míst a akcí zajímavých pro předškolní dítě
aktivity přibližující dítěti pravidla vzájemného styku (zdvořilost, ohleduplnost, tolerance, spolupráce) a mravní hodnoty (dobro, zlo, spravedlnost, pravda, upřímnost, otevřenost apod.) v jednání lidí
hry a praktické činnosti uvádějící dítě do světa lidí, jejich občanského života a práce (využívání praktických ukázek z okolí dítěte, tematické hry seznamující dítě s různými druhy zaměstnání, řemesel a povolání, s různými pracovními činnostmi a pracovními předměty, praktická manipulace s některými pomůckami a nástroji, provádění jednoduchých pracovních úkonů a činností apod.)
Očekávané výstupy:
- zachovávat správné držení těla
- zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, zvládat překážky, házet a chytat míč, pohybovat se na sněhu a ledu
- koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s hudbou
- napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru
- ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem
- ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku,
- zvládat sebeobsluhu, starat se o osobní hygienu, přijímat stravu a tekutinu, umět stolovat, postarat se o své osobní věci, umět se oblékat, svlékat, obouvat
- zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony
- správně vyslovovat, ovládat dech, tempo a intonaci řeči
- pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno
- vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity ve vhodně formulovaných větách
- vést rozhovor ( naslouchat, ptát se, sledovat myšlenku apod.)
- porozumět slyšenému
- formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
- učit se zpaměti krátké texty
sledovat a vyprávět příběh, pohádku
- záměrně pozorovat, všímat si ( nového, změněného, chybějícího)
- záměrně se soustředit, udržet pozornosti
- přemýšlet, vést jednoduché úvahy a vyjádřit to, o čem přemýšlí a uvažuje
- rozhodovat o svých činnostech
- ve známých a opakujících se situacích a v situacích, kterým rozumí, ovládat svoje city a přizpůsobovat jim své chování
- uvědomovat si své možnosti a limity
- přijímat pozitivní ocenění i svůj případný neúspěch a vyrovnat se sním, učit se hodnotit svoje osobní pokroky
- prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
- těšit se z hezkých a příjemných zážitků, z přírodních i kulturních krás a setkávání se s uměním
uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi (zdravit známé děti i dospělé, rozloučit se, poprosit, poděkovat, vzít si slovo, až když druhý domluví, požádat o pomoc, vyslechnout sdělení, uposlechnout pokyn apod.)
chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé
začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky, respektovat jejich rozdílné vlastnosti, schopnosti a dovednosti
porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých
vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální (zazpívat píseň, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji, sledovat a rozlišovat rytmus
orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí (doma, v budově mateřské školy, v blízkém okolí)
zvládat běžné činnosti a požadavky kladené na dítě i jednoduché praktické situace, které se doma a v mateřské škole opakují, chovat se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře apod.)
uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může ve svém okolí setkat, a mít povědomí o tom, jak se prakticky chránit (vědět, jak se nebezpečí vyhnout, kam se v případě potřeby obrátit o pomoc)
osvojovat si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi
mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek v okolí dítěte
BUDEME SI POVÍDAT
Charakteristika bloku:
Jarní blok bude zaměřen na velké změny v přírodě, vnímání všech barev, tvarů a materiálů kolem nás. Zapojíme se do ekologických her a činností , ochrany přírody, třídění odpadů, pozorování všeho živého i neživého v přírodním prostředí. Pohybové hry a činnosti budeme provádět převážně venku, budeme využívat zahradu školy k pozorování, bádání a zkoumání přírodních zákonitostí, v obci se zaměříme na rybník, park a pole. Seznámíme se s domácími zvířaty, tradičními svátky jara, s dopravními prostředky a bezpečným chováním v dopravním provozu. Ve škole uspořádáme výstavu knih, tvořivé odpoledne pro děti a rodiče, oslavíme den matek. Budeme nadále prohlubovat citové vztahy ke členům rodiny a k sobě navzájem. Při pozorování počasí děti získají poznatky o přírodních souvislostech. Budeme se věnovat našemu tělu a zahájíme plavecký kurz.
Vzdělávací cíle:
- osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě
- rozvoj řečových schopností, vytváření pojmů a vyjadřování
- posilování zvídavosti, radosti z objevování
- vytvářet pozitivní vztah k učení
- rozvíjet schopnost vyjádřit pocity výtvarně
- spolupracovat s ostatními ve třídě
- vnímat a přijímat základní hodnoty společnosti
- aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny
- pochopit, že můžeme svojí činností chránit a zlepšovat přírodní prostředí, ale také poškozovat a ničit
- pečovat o blízké okolí
- vytvářet bezpečné a zdravé prostředí vykonáváním jednoduchých činností
- vytvářet povědomí o sounáležitosti se světem a s přírodou
Nabídka činností:
- jóga pro děti
- plavání
- námětové hry
- výlet do Zooparku
- Co by se stalo kdyby…
- práce s knihami a encyklopediemi
- pozorování pod lupou a mikroskopem
- přednes, recitace, dramatizace a zpěv
- sluchové činnosti a hry
- manipulace s předměty a materiály
- zkoumání vlastností předmětů
- konstruktivní hry
výtvarné a pracovní činnosti
- hry a činnosti k procvičování paměti
- besídky a tvořivé odpoledne s rodiči
- návštěva knihovny
- dramatické činnosti
- hudebně pohybové hry a činnosti
- vnímání a poslech divadelního představení
- dopravní hry
- ekologické hry a činnosti
- péče o školní zahradu
Očekávané výstupy:
- pojmenovat části těla, jeho orgány, znát jejich funkce
- rozlišovat, co je zdravé a co nám škodí
- mít povědomí o významu péče a čistotě těla
- mít povědomí o zdravé výživě a významu aktivního pohybu
- umět popsat situaci
- chápat humor
- sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
- tvořit jednoduché rýmy
- poznat a vymyslet synonyma, homonyma a antonyma
- projevovat zájem o knihy, soustředěně poslouchat četbu a divadlo
- chápat prostorové pojmy
- orientovat se v prostoru i v rovině, částečně i v čase
- vyjadřovat souhlas i nesouhlas
- umět říci „ne“ v nebezpečných či zakázaných situacích
- uvědomovat si příjemné i nepříjemné pocity
- prožívat a projevovat, co cítíme
- být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě
- přizpůsobit se programu třídy, skupiny
- umět se domluvit na společném řešení
- mít představu o pravidlech chování a společenských normách
- dodržovat pravidla her
- zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami a hračkami
- všímat si změn i dění v okolí
- porozumět, že změny jsou přirozené a vše kolem nás se vyvíjí , pohybuje a proměňuje
- všímat si nepořádku kolem sebe
- rozlišovat aktivity,které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat
DĚTI, POJĎTE SEM
Charakteristika bloku:
Na konci školního a začátku léta oslavíme Den dětí, ukončíme projekt „Cvičíme se zvířátky“ a také plavecký kurz. Letní počasí nám poskytne příležitosti k výletům do přírody, ke hrám v písku a s vodou. Budeme posilovat volní vlastnosti, otužilost a sebeovládání. Při společných hrách si uvědomíme existenci jiných kultur na naší planetě. Školní zahradu využijeme k objevování a zkoumání všeho živého i neživého. Rozloučíme se s dětmi, které půjdou po prázdninách do školy. O prázdninách si budeme vyprávět, kdo kam pojede a kdo už navštívil
zajímavá místa po celém světě. Zdokonalíme se v pohybových dovednostech a v kooperativních hrách. Budeme podporovat mluvní projev dětí a vzájemně si pomáhat.
Vzdělávací cíle:
- osvojení si poznatků a dovedností důležitých k podpoře zdraví
- osvojení si dovedností, které předcházejí čtení a psaní
- osvojení si poznatků o znakových systémech a jejich funkci
- vytváření základů pro práci s informacemi
- rozvoj a kultivace estetického cítění a vnímání
- získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
- ochrana osobního soukromí a bezpečí
- vytváření povědomí o existenci jiných kultur
- vytvoření základů aktivních postojů ke světu, k životu
- rozvíjet dovednosti vyjadřovat vztah ke kultuře a k umění
Nabídka činností:
- relaxační a odpočinkové činnosti
- námětové hry
- dramatizace a situační hry
- vyprávění a popisování situací, příběhů a pohádek
- grafomotorické činnosti
- hry na počítači
- práce s encyklopediemi, časopisy a s knihami
- hry s písmeny a číslicemi
- DH – Topologie a Methodiko
- výlety po okolí
- hry na různé profese
- projektové hry „Já jsem takový a ty jsi makový“
- logopedické chvilky
- návštěva zajímavého místa v okolí, výstavy a muzea
- Co by se stalo kdyby…
- pozorování životního prostředí okolo nás, v obci
- poznávání ekosystémů
- vycházky po obci a jejím blízkém okolí
Očekávané výstupy:
- mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom ,kde v případě potřeby hledat pomoc
- zacházet s předměty , s hračkami, umět pracovat s jednoduchými nástroji
- rozlišovat některé symboly a značky a porozumět jim
- poznat některá číslice a písmena
- poznat napsané své jméno
- vnímat, že je zajímavé dovídat se nové věci, využívat zkušennosti k učení
- postupovat podle pokynů a instrukcí
- vyjadřovat svou představivost a fantazii
- vyvíjet volní úsilí, soustředit se na činnost
- přijímat zdůvodněné povinnosti
- zorganizovat hru
- zachycovat a vyjadřovat svoje pocity a prožitky všemi způsoby
- odmítat společensky nežádoucí chováním
- odmítat ubližování a lhostejnost
- vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat a sledovat dramatické či literární představení
- zachycovat a vyjadřovat své představy, skutečnosti pomocí výtvarných technik, tvořit z papíru, modelovat, vyrábět z přírodnin apod.
- vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý , jak svět lidí, tak i svět přírody
- mít povědomí o významu životního prostředí (přírody i společnosti) pro člověka, uvědomovat si, že způsobem, jakým se dítě i ostatní v jeho okolí chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí
- pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.)
Další nabídky v rámci programu školy:
Pro zkvalitňování všech činností školy a souladu se školskými předpisy slouží průběžné vyhodnocování vzdělávání a jeho výsledků. Sledované oblasti:
Metody a techniky evaluace:
CO hodnotit | JAK pomocí jakých nástrojů | JAK ČASTO | KDO bude zodpovědný
| KDY A KDO provede rozbor a stanoví plán do budoucna |
Sledování a vyhodnocování funkčnosti ŠVP (vzhledem k dětem a zaměstnancům) | Rozhovory, rozbory, diskuze | průběžně | ředitelka | Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka |
Porovnávání a vyhodnocování ŠVP s RVP PV | Analýza školního vzděl. programu | průběžně | ředitelka | Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka |
Vyhodnocování integrovaných bloků | Analýza integrovaných bloků | 1x za 3 měsíce | pedagogové | Na pedagogických radách ředitelka |
Průběžné sledování a hodnocení respektování podmínek(materiálních, hygienických, personálních, podmínek vhodné psychohygieny, organizace a provozu školy a podmínek k zajištění BOZD | Pozorování, diskuse, zápisy do knihy oprav, do zprávy BOZP, hospitační zápisy | průběžně | ředitelka | Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka |
Sledování a hodnocení kvality práce provozních zaměstnanců | Zápisy z kontrol | Podle plánu kontrol | ředitelka | Na provozních poradách ředitelka |
Sledování a hodnocení kvality práce pedagogických zaměstnanců školy | Hodnotící formuláře, hospitace , rozbory, diskuze | 2x ročně | ředitelka | Na pedagogických radách ředitelka |
Průběžná autoevaluace | Formuláře, vlastní analýzy | 1x čtvrtletně | pedagogové | Na pedagogických radách ředitelka |
Sebehodnocní a hodnocení | Dotazníky, analýza vlastní práce | 1x ročně | všichni | Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka |
Hodnocení pedag. činností, naplňování cílů ŠVP v souvislosti s hodnocením individuálních pokroků dětí | Záznamy, plány práce | Průběžně | pedagogové | Na pedagogických radách ředitelka |
Zvládání očekávaných výstupů v ŠVP | pozorování, portfolia dětí, výstupní hodnocení | Průběžně | pedagogové | Na pedagogických radách ředitelka |
| Pedagogická diagnostika | Průběžně | ředitelka | Na ped.radě - ředitelka |
Vyhodnocování (evaluace) vzdělávacího procesu školy | Rozhovory | Průběžně | pedagogové | Na pedagogických radách ředitelka |
Závěrečné zhodnocení vzdělávacího procesu v MŠ - porovnání průběhu a výsledků vzdělávání se vzdělávacími cíli ŠVP a s cíli RVP PV | Diskuse | 1x ročně | ředitelka | Na pedagogických radách ředitelka |
Sledování a hodnocení spolupráce školy s ostatními institucemi a odborníky
| Pozorování | průběžně | ředitelka | Na pedagogických radách ředitelka |
Kontroly dodržování vnitřních norem školy, pracovního a organizačního řádu školy a plnění pracovní náplně | Sledování, rozhovory | průběžně | ředitelka | Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka |
Odborný růst pedagogických pracovníků- semináře, samostudium – kontroly, plán DVPP, doklady o studiu, využívání seminářů v praxi | Rozhovory, rozbory DVPP | průběžně | ředitelka | Na pedagogických radách ředitelka |
Kontroly vedení třídní a jiné svěřené dokumentace | Čtení třídní dokumentace | 1x měsíčně | ředitelka | Na pedagogických radách ředitelka |
Evaluace dílčích cílů a klíčových kompetencí | Evaluační tabulky | 1x měsíčně | pedagogové | Na pedagogických radách ředitelka |
Informovanost a její zkvalitňování- přístup k informacím a jejich přenos,spokojenost rodičů | nástěnky,porady, diskuse, třídní schůzky, zápisy | průběžně | pedagogové | Na pedagogických radách učitelky |
Vzájemné vztahy mezi rodiči a školou | pozorování, rozhovory | průběžně | všichni | Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka |
akce školy a spolupráce s ostatními školami | Monitoring, fotodokumentace, prezentace | průběžně | všichni | Na pedagogických radách a provozních poradách ředitelka |
Svátek má Sáva